כניסה

קורס: טיפול ילד–הורה לילדים על הספקטרום האוטיסטי



לוגו חופים מעודכן.pngטיפול ילד–הורה לילדים על הספקטרום האוטיסטי 2019-2020

80 שעות אקדמיות, (משך שעה אקדמית הינו 45 דק)


רכזת אקדמית: גב' קרן פז

צוות היגוי ובניית תכני הקורס: נעה גינוסר ז"ל, גב' אורית דרדיק, גב' אילת הס, גב' קרן פז

סגל ההוראה וההדרכה: גב' אורית דרדיק,  גב' אילת הס,  גב' יסמין רון סגל,  גב' קרן פז

שיטת ההוראה: הקורס ישלב הרצאות פרונטאליות הכוללות מצגות ודיונים בכיתה, תרגילים חוויתיים על עמדת המטפל, המחשות של התערבויות בוידאו והדרכה בקבוצות קטנות.


תיאור הקורס:

מעורבות ההורים בטיפול באוטיזם נמצאה במחקר כאחד מהגורמים המנבאים יעילות טיפולית בקידום הילד. התבססות של התקשרות בטוחה ביחסי ילד-הורה מוכר כגורם חוסן התפתחותי ונפשי עבור ילדים.


ההשפעות ההדדיות בין קשיי התקשורת של הילד עם האוטיזם ומערכת היחסים ההתקשרותית עם הוריו, הינה מורכבת ורבת פנים. האתגרים המצויים בהורות לילד עם אוטיזם הינם רבים והילדים זקוקים למכווננות המותאמת לפרופיל ההתפתחותי שלהם. למרות האתגרים הרבים בתקשורת עם ילד עם אוטיזם, להורים רבים יש ידע אימפליציטי המאפשר להם להיות רגישים ותגובתיים לילדם. עם זאת, חוויה הורית מציפה ומעמיסה ודרישות מציאות מרובות, מקשים לעיתים קרובות על ההורה לחוש בטחון בהתכווננות לילדו והוא זקוק לתמיכה. כמו כן, הפרופיל המורכב של הילד, רמת המותאמות בין הפרופיל של הילד למאפיינים ההוריים, ונסיבות חיים נוספות המשפיעות על ההורות עשויות להוסיף קשיים יחודיים לדיאדה של יחסי הילד וההורה. בקורס זה נחזק את יכולתם של מטפלים לקיים התערבויות התומכות באינטראקציה ילד-הורה ומחזקות גורמי חוסן בהתפתחות הרגשית של מערכת היחסים הדיאדי: ויסות הדדי, התקשרות, משחקיות ומנטליזציה.


הקורס יעסוק בהבנה מורכבת של ההשפעה ההדדית בין התקשרות כבסיס רגשי ליחסי ילד הורה, והתפתחות תקשורתית כבסיס רגשי חברתי ליחסים בכלל. נדון כיצד הבנה זו משפיעה על הפורמולציה של טיפול ילד-הורה באוטיזם, וכיצד טיפול זה משיק עם התערבויות נוספות בשדה הטיפול הדיאדי. נתייחס באופן מעמיק לברית עם ההורה כתשתית הכרחית למנגנון השינוי, וכיצד החזקת המיטיבות של ההורה והחוויה שלו במהלך הטיפול נעשים על ידי המטפל. ננתח לעומק מודל של שערי כניסה והתמקמות המטפל בהתערבויות התומכות בויסות, התקשרות ומשחקיות. ונלמד כיצד ניתן לתמוך במנטליזציה ההורית תוך כדי אינטרקציה בין הילד וההורה ובהדרכת הורים בעזרת צפייה משותפת בוידאו.


הקורס מיועד לפסיכולוגים, עו"ס, מטפלים בהבעה ויצירה ופסיכיאטרים העובדים עם ילדים עם אוטיזם בגילאי 0-7  והוריהם (נדרש ותק מקצועי של מינימום שנתיים). משתתפי הקורס יתבקשו לקיים שני טיפולי ילד-הורה באוטיזם, אשר יוצגו בקבוצות ההדרכה באמצעות צילומי וידאו של הטיפול.



היקף הקורס: 80 שעות אקדמיות (כל מפגש 5 שעות אקדמיות). ימי שני, אחת לשבועיים במכללה האקדמית ת"א יפו. 

תאריכים: 18.11.19,  2.12.19,  16.12.19,  30.12.19,  13.1.20,  27.1.20,  10.2.20,  24.2.20,  23.3.20,  6.4.20,  20.4.20, 4.5.20, 18.5.20, 1.6.20,  15.6.20,  29.6.20.


כל מפגש כולל הרצאה במליאה והדרכה קלינית בקבוצות קטנות.  

15:00 – התכנסות

15:15-17:15 – הרצאה במליאה

17:30-19:00 – הדרכה בקבוצה קטנה

במהלך הקורס יקבלו המשתתפים גישה חופשית למקורות הספרייה של המכללה. בסיום הקורס יקבלו המשתתפים תעודה.


עלות הקורס:

אנשי מקצוע: 3500 ₪

מתמחים: 3200 ₪

בוגרי המכללה האקדמית ת"א יפו וסטודנטים לתואר שני (לא רק במכללה): 2800 ₪         

עובדים באלו"ט: 2800 ₪

 

 **מספר המקומות מוגבל עד 30 משתתפים בלבד. 



כיצד נרשמים:

  • על מנת להירשם לקורס ניתן למלא טופס פנייה - לחצו כאן -  ונחזור אליכם עם כל הפרטים
  • בנוסף ניתן לשלוח מייל עם הכולל את שמכם המלא ומספר טלפון לכתובת mifrasim@mta.ac.il :ולציין באיזה פעילות התעניינתם
  • לשאלות ובירורים ניתן להתקשר או לשלוח הודעת סמס – 052-7341212