כניסה

קורס: טיפול ילד–הורה לילדים על הספקטרום האוטיסטי



תיאור הקורס:

מעורבות ההורים בטיפול באוטיזם נמצאה במחקר כאחד מהגורמים המנבאים יעילות טיפולית בקידום הילד. התבססות של התקשרות בטוחה ביחסי ילד-הורה מוכר כגורם חוסן התפתחותי ונפשי עבור ילדים.


ההשפעות ההדדיות בין קשיי התקשורת של הילד עם האוטיזם ומערכת היחסים ההתקשרותית עם הוריו, הינה מורכבת ורבת פנים. האתגרים המצויים בהורות לילד עם אוטיזם הינם רבים והילדים זקוקים למכווננות המותאמת לפרופיל ההתפתחותי שלהם. למרות האתגרים הרבים בתקשורת עם ילד עם אוטיזם, להורים רבים יש ידע אימפליציטי המאפשר להם להיות רגישים ותגובתיים לילדם. עם זאת, חוויה הורית מציפה ומעמיסה ודרישות מציאות מרובות, מקשות לעיתים קרובות על ההורה לחוש בטחון בהתכווננות לילדו והוא זקוק לתמיכה. כמו כן, הפרופיל המורכב של הילד, רמת המותאמות בין הפרופיל של הילד למאפיינים ההוריים, ונסיבות חיים נוספות המשפיעות על ההורות עשויות להוסיף קשיים ייחודיים לדיאדה של יחסי הילד וההורה. בקורס זה נחזק את יכולתם של מטפלים לקיים התערבויות התומכות באינטראקציה ילד-הורה ומחזקות גורמי חוסן בהתפתחות הרגשית של מערכת היחסים הדיאדי: ויסות הדדי, התקשרות, משחקיות ומנטליזציה.


הקורס יעסוק בהבנה מורכבת של ההשפעה ההדדית בין התקשרות כבסיס רגשי ליחסי ילד הורה, והתפתחות תקשורתית כבסיס רגשי חברתי ליחסים בכלל. נדון כיצד הבנה זו משפיעה על הפורמולציה של טיפול ילד-הורה באוטיזם, וכיצד טיפול זה משיק עם התערבויות נוספות בשדה הטיפול הדיאדי. נתייחס באופן מעמיק לברית עם ההורה כתשתית הכרחית למנגנון השינוי, וכיצד החזקת המיטיבות של ההורה והחוויה שלו במהלך הטיפול נעשים על ידי המטפל. ננתח לעומק מודל של שערי כניסה והתמקמות המטפל בהתערבויות התומכות בוויסות, התקשרות ומשחקיות. ונלמד כיצד ניתן לתמוך במנטליזציה ההורית תוך כדי אינטראקציה בין הילד וההורה ובהדרכת הורים בעזרת צפייה משותפת בוידאו.


הקורס מיועד לפסיכולוגים, עו"ס, מטפלים בהבעה ויצירה ופסיכיאטרים העובדים עם ילדים עם אוטיזם בגילאי 0-7  והוריהם (נדרש ותק מקצועי של מינימום שנתיים). משתתפי הקורס יתבקשו לקיים שני טיפולי  ילד-הורה באוטיזם, אשר יוצגו בקבוצות ההדרכה באמצעות צילומי וידאו של הטיפול.


סגל ההוראה וההדרכה: גב' נעה גינוסר, גב' אורית דרדיק, גב' אילת האס, גב' קרן פז


שיטת ההוראה: הקורס ישלב הרצאות פרונטאליות הכוללות מצגות ודיונים בכיתה, תרגילים חוויתיים על עמדת המטפל, המחשות של התערבויות בוידאו והדרכה בקבוצות קטנות.

 

היקף הקורס:

80 שעות אקדמיות, 16 מפגשים (כל מפגש 5 שעות אקדמיות), בימי שני, אחת לשבועיים במכללה האקדמית ת"א יפו, בתאריכים: 18.11.19, 02.12.19, 16.12.19, 30.12.19, 13.01.19, 27.01.20, 10.02.20, 24.02.20, 23.03.20, 06.04.20, 27.04.20, 11.05.20, 25.05.20, 08.06.20, 22.06.20, 06.07.20.


כל מפגש כולל הרצאה במליאה והדרכה קלינית בקבוצות קטנות.

15:00 – התכנסות

15:15-17:15 – הרצאה במליאה

17:30-19:00 – הדרכה בקבוצה קטנה

 

במהלך הקורס יקבלו המשתתפים גישה חופשית למקורות הספרייה של המכללה. בסיום הקורס יקבלו המשתתפים תעודה.


עלות הקורס:

אנשי מקצוע: 3500 ₪

מתמחים וסטודנטים: 3200 ₪  

בוגרים וסטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה במכללה האקדמית תל אביב יפו: 2800 ₪

 

כיצד נרשמים:

  • על מנת להירשם לקורס ניתן למלא טופס פנייה - לחצו כאן -  ונחזור אליכם עם כל הפרטים
  • בנוסף ניתן לשלוח מייל עם הכולל את שמכם המלא ומספר טלפון לכתובת mifrasim@mta.ac.il :ולציין באיזה פעילות התעניינתם
  • לשאלות ובירורים ניתן להתקשר או לשלוח הודעת סמס – 052-7341212

 

מספר המקומות מוגבל עד 30 משתתפים בלבד.