כניסה

קורס יסודות הטיפול האינטגרטיבי בהתמכרויות

כדי להירשם לקורס ניתן למלא  טופס פנייה  ונחזור אליכם עם כל הפרטים . בנוסף ניתן לשלוח מייל הכולל את שמכם המלא ומספר טלפון לכתובת mifrasim@mta.ac.il :ולציין את שם ההכשרה. לשאלות ובירורים ניתן להתקשר ל: 052-7341212

 

התמכרות לסוגים שונים של חומרים ופעילויות (סמים פסיכואקטיביים, סיגריות, תרופות, אלכוהול, אכילה, מין והתנהגויות מסוגים שונים) הינה תופעה חברתית רווחת בכל שדרותיה של החברה. הצורך במטפלים בעלי ידע והכשרה ייעודיים לטיפול במגוון סוגי התמכרויות הוא רב, הן במסגרת שירותים ציבוריים והן במסגרות פרטיות. טיפול בסובלים מהתמכרות ומתן כלים למגוון אוכלוסיות להתמודד עמן מהווה צורך חברתי מרכזי הדורש מענה.


"מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה" מציע במסגרת בית הספר למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית תל אביב יפו קורס מקיף ביסודות הטיפול האינטגרטיבי בהתמכרויות (90 שעות אקדמיות, משך שעה אקדמית הינו 45 דק')


המנהלת האקדמית של התוכנית היא גב' רחלי זיגל. 


צוות ההיגוי של התוכנית כולל את: פרופ' גילי גולדצווייג - דיקאן ביה"ס למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית תל אביב יפו, גב' רחלי זיגל-מנהלת היחידה להתמכרויות בקריית אונו, ד"ר שרון זיו ביימן - ראש מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה בביה"ס למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית תל אביב יפו וגב' מור דר- מנהלת המרכז לקשרי אקדמיה קהילה.


הקורס מיועד לפסיכולוגים מומחים ומתמחים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים בעלי תואר שני, פסיכותרפיסטים, מטפלים באומנות וקרימינולוגים קליניים אשר מעוניינים לקבל ידע והכשרה מקיפים בטיפול בהתמכרויות.


הקורס יעניק ללומדים ידע וכלים לטפל במגוון סוגים של התמכרויות בדרגות חומרה שונות באמצעות מגוון מודלים טיפוליים והאינטגרציה ביניהם תוך היכרות עם ההיבטים הפסיכולוגיים, הביולוגיים והסוציולוגיים-תרבותיים של ההתמכרות וכן אפשרות לצבירת ניסיון.

 

 

הקורס יילמד מתוך העמדה הטיפולית של גישת מזעור הנזקים -  גישה חדשנית שמטרתה לתת מענים ולמצוא פתרונות לבעיות תוך התאמה של העזרה למוטיבציה, למוכנות לשינוי ולמשאבי השינוי של הפונה לטיפול. הגישה קוראת תיגר על התפיסה החד משמעית של טיפול בהתמכרות כגמילה מוחלטת, ומתמקדת באופן בו ניתן להתאים כלים לטיפול בהתמכרות במגוון צורות ודרגות בהתאם לסוג ההתמכרות, לחומרתה ולמוטיבציה לשינוי.  הגישה נותנת מענה לכך שבמגוון תחומי התמכרות לא ניתן להציע גמילה מלאה (התמכרות לאכילה או מיניות), ולכך שרבים מהמטופלים הסובלים מהתמכרויות לא עומדים בתנאי הגמילה מלאה ועדיין ניתן לסייע להם על ידי פעילות מקצועית למזעור נזקים להם ולסביבתם. כך למשל, הגישה שמה דגש על הערך של וויסות השימוש בחומרים ממכרים כשלא ניתן מסיבות מציאותיות או מוטיבציוניות להינזר משימוש. באופן דומה, מדגישה הגישה את הערך שבמתן כלים לאדם שמשתמש בהרואין בהזרקה את הכלים על מנת שלא יידבק באיידס או בהפטיטיס בי או סי ושילמד כיצד לא להדביק אחרים במחלתו, למנוע מוות ממנת יתר, להפסיק או להפחית התנהגות עבריינית ועוד. הגישה נותנת מענה לכך שכאשר הפסקה מוחלטת של השימוש בחומר ממכר או של התנהגות ממכרת היא תנאי לכניסה לתכנית טיפול – נותרים מתמכרים רבים ללא מענה טיפולי כלל. מטפלים המחזיקים בגישת מזעור הנזקים רואים במכור המעוניין בפסיכותרפיה אדם בר טיפול, אשר ניתן להשיג איתו מטרות חשובות ביותר גם אם אינו מצליח או אינו בוחר להפסיק את השימוש, תוך דגש על צמצום הנזק כמטרה חשובה.    


החלק הראשון של הקורס כולל הקניית ידע מקיף על סוגי התמכרויות, ההיבטים הביולוגיים, פסיכולוגיים וסוציולוגיים של סוגי ההתמכרויות השונים וסקירת המודלים הטיפוליים המרכזיים בתחום.


החלק השני עוסק בהכשרה מקיפה לטיפול באמצעות אינטגרציה בין מגוון המודלים הטיפוליים הקיימים ובמרכזם: הגישה המוטיבציונית, המודל הקוגניטיבי-התנהגותי, המודל הפסיכודינמי והמודל המשפחתי. האינטגרציה בין המודלים הטיפוליים תידון בהקשר של סוגי התמכרות ספציפיים, יילמדו מודלים טיפוליים ומערכתיים ויחסי הגומלין בין טיפול בהתמכרויות ומצוקות פסיכולוגיות כמו טראומה, דיכאון, חרדה, הפרעת קשב וריכוז וכאב. כמו כן, יילמד טיפול בבני נוער מתמכרים.


כמו כן, יכלול הקורס סיורים במגוון מקומות המעניקים מענה טיפולי מגוון לסובלים מהתמכרויות.


מטרות/יעדי הקורס:

  • הקניית ידע בסיסי לגבי התמכרויות: אבחון, גורמים ומניעים להתמכרות, סוגי חומרים ממכרים והשפעותיהם, התנהגויות ממכרות.
  • הכרת עקרונות הטיפול בסובלים מהתמכרות: גישת מזעור הנזקים אל מול גישת ההינזרות, אבחון וטיפול אינטגרטיבי המשלב מודלים שונים בהתאם למחקר.
  • רכישת מיומנויות בראיון המוטיבציוני Motivational Interviewing (MI), בטיפול התנהגותי-קוגניטיבי בהתמכרויות, בטיפול פסיכודינמי בהתמכרויות, בטיפול מערכתי בהתמכרויות, בשילוב גוף-נפש בטיפול בהתמכרויות.
  • רכישת ידע על מערך הקשרים המורכב בין טראומה ומגדר לבין התמכרויות .
  • רכישת ידע ואימון בגישה אינטגרטיבית לטיפול אינטגרטיבי בסובלים מהתמכרויות בהתאם למודלים הטיפוליים הרלוונטיים.
  • היכרות עם מסגרות הטיפול והשיקום הקיימות בישראל עבור הסובלים מהתמכרות.

סטודנטים אשר יסיימו את הקורס "יסודות הטיפול האינטגרטיבי בהתמכרויות" יקבלו בסופו תעודת סיום של הקורס.


סגל ההוראה של הקורס:

גב' רחלי זיגל – עובדת סוציאלית ומטפלת זוגית ומשפחתית – מנהלת הקורס.

 גב' אודליה כלף - עובדת סוציאלית קלינית

ד"ר שירה סובול (גולדברג) – עובדת סוציאלית קלינית, מרצה ומדריכה

ד"ר דניאל פיינגולד -  פסיכולוג שיקומי, סגן מנהל המרפאה לתחלואה כפולה ביה"ח לב השרון

גב' אורית קובץ' - פסיכולוגית רפואית, מדריכה מוסמכת ל MI


* פירוט אודות סגל ההוראה ניתן למצוא כאן


שיטת ההוראה:

הקורס ישלב הרצאות פרונטאליות, מצגות, דיונים בכיתה, המחשות קליניות, תרגול מיומנויות וניתוחי מקרה. כמו כן, יתקיימו במסגרת הקורס סיורים במסגרות העוסקות בטיפול בהתמכרויות. מועדי הסיורים יקבעו בפתיחת הקורס בתיאום עם המשתתפים.


מועדי הקורס: מידע זה יפורסם בקרוב

 

כיצד נרשמים

  • על מנת להירשם לקורס ניתן למלא טופס פנייה - לחצו כאן - ונחזור אליכם עם כל הפרטים
  • בנוסף ניתן לשלוח מייל עם הכולל את שמכם המלא ומספר טלפון לכתובת: mifrasim@mta.ac.il ולציין באיזה פעילות התעניינתם
  • לשאלות ובירורים ניתן להתקשר או לשלוח הודעת סמס – 0527341212

 

 
מנהלת המכון:
מרכז תחום מחקר:
מרכז תחום הוראה:
פקס:
דואר אלקטרוני:
טלפון:
מתעניינים במכון מפרשים?