כניסה

קורס: טראומה ודיסוציאציה מעמדה התייחסותית


מרצה: מר רון נסים. פסיכולוג קליני ומטפל זוגי ומשפחתי מוסמך. מרכז את תחום הטיפול הזוגי והמשפחתי במרכז לטם לטיפול בטראומה מינית ומרצה במכון ברקאי לטיפול זוגי ומשפחתי בת"א. רון מטפל ביחידים ובזוגות בקליניקה פרטית, כותב ומציג בכנסים בארץ ובעולם בתחום של טיפול זוגי, אינטגרציה בטיפול וטראומה. דוקטורנט בחוג לפסיכולוגיה, בר-אילן.


תיאור הקורס:

ניתן להגדיר 'טראומה' כחוויה חד-פעמית או חוזרת במהלכה אנחנו נהפכים בבת-אחת לאובייקט. בין אם אובייקט כלפיו מופנה זעם, התעמרות או ניצול, ובין אם אובייקט הנופל קורבן לשרירותיות וחוסר-המובחנות הנוראית של אסון טבע או מצב לחימה. למרות שהגדרה זו עשויה לכלול בתוכה שלל חוויות ואירועים נרחב, מעל לכל, טראומה משפיעה עלינו באופן עמוק. ניתן להמשיג ולבחון את עומק ההשפעה של טראומה על הנפש דרך ההמשגה של תהליכי ניתוק או דיסוציאציה. חוקרים וקלינאים היום מסכימים, כי בשעה שאירועים טראומטיים מזעזעים את נפשנו ואינם יכולים לעבור אינטגרציה לשאר החוויות של חיינו, הם ינותקו. וכך, כאשר חוויה טראומטית לא מתחברת לחוויות-עצמי אחרות, תיווצר ברמות שונות, דיסוציאציה במבנה של הנפש. המודל הדיסוציאטיבי עוזר לנו להבין כיצד אנשים מצליחים לשרוד מצבים מתמשכים של טרור ואימה. באותו הזמן, הוא מספק לנו הבנה עמוקה להשלכות של חשיפה לטראומה על מבנה העצמי ויחסים בינאישיים, ובמיוחד במידה והייתה חשיפה לטראומה חוזרת בילדות.

קלינאים והוגים בגישה הפסיכואנליטית ההתייחסותית, כגון ג'ודית הרמן, אליזבת הוואל, פיליפ ברומברג, ג'ודי מסלר דיוויס, ג'סיקה בנג'מין ואחרים הושפעו ולימים גם השפיעו על שדה המחקר והטיפול בטראומה. כותבים אלו הכירו בהשפעת הטראומה והמציאות החיצונית על ההתפתחות והמבנה הנפשי, ובדרך מסוימת, החזירו ללב הדיון הפסיכואנליטי, את העיסוק בטראומה ודיסוציאציה שהעסיק אותה מראשית ימיה. רעיונות אלו נדחקו (ויש שאומרים נותקו) לטובת דיון בפנטזיות לא מודעות ומנגנוני ההדחקה, ואילו היום, השאלה כיצד מחזיקים את המתח בין הפנימי לחיצוני מבלי לקרוס למחיקת האחד לטובת השני, חזרה להיות במרכז התאוריה והעבודה הקלינית ההתייחסותית.


מטרות הקורס:

  • לספק מסגרת תיאורטית וקלינית התייחסותית להמשגה של מהות החוויה הטראומתית וההתארגנות הנפשית בעקבותיה.
  • להקנות ידע לגבי תהליכי הדיסוציאציה של הנפש בעקבות טראומה.
  • להבין את השלכות ארוכות טווח של טראומת ילדות, כפיית החזרה, תהליכי דיסוציאציה והזדהות עם התוקפן.
  • להדגים את האופן בו טראומה נכנסת ומשפיעה על היחסים הטיפוליים הנרקמים בין מטופל ומטפלת, המקום של אנטאקטמנט (גילום בפעולה) בטיפול ושחזור של דפוסי היחסים הטראומתיים ביחסי ההעברה והעברה הנגדית.
  • לרכוש מיומנויות בסיסיות לטיפול בנפגעי טראומה בילדות מהגישה ההתייחסותית: עיבוד טראומה, התמודדות עם מצבים דיסוציאטיביים בטיפול והיחלצות משחזורים בקשר הטיפולי.

מועדי קורס: ימי שלישי במהלך סמסטר ב', בין השעות 15:00-16:30 בתאריכים: 26.02.19, 05.03.19, 12.03.19, 19.03.19, 26.03.19, 02.04.19, 09.04.19, 30.04.19, 14.05.19, 21.05.19, 28.05.19, 04.06.19.  כל מפגש הינו בהיקף של 2 שעות אקדמיות.

  • היקף הקורס הוא 24 שעות אקדמיות ובמהלכו יקבלו המשתתפים גישה חופשית למקורות הספרייה של המכללה. בסיום הקורס יקבלו המשתתפים תעודה.

דרישות הקורס:
פסיכולוגים מומחים ומתמחים, עובדים סוציאליים קליניים או עובדים סוציאליים בעלי תואר שני עם ניסיון בעבודה טיפולית, מטפלים בהבעה ויצירה בעלי תואר שני, פסיכיאטרים, קרימינולוגים קליניים ויישומיים, סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה.


עלות הקורס:

אנשי מקצוע  1400  ש"ח

מתמחים וסטודנטים: 1200 ש"ח

בוגרים וסטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה במכללה האקדמית: 1000 ₪

 

כיצד נרשמים:

  • על מנת להירשם לקורס ניתן למלא טופס פנייה - לחצו כאן -  ונחזור אליכם עם כל הפרטים
  • בנוסף ניתן לשלוח מייל עם הכולל את שמכם המלא ומספר טלפון לכתובת mifrasim@mta.ac.il :ולציין באיזה פעילות התעניינתם
  • לשאלות ובירורים ניתן להתקשר או לשלוח הודעת סמס052-7341212