כניסה

אודות היחידה

היחידה לחקר ופיתוח חמלה עצמית בחינוך ובפסיכותרפיה שמה לה למטרה לפתח את היכולת לחמלה עצמית בקרב בני נוער ומבוגרים.אנו מאמינים שחמלה עצמית יכולה להוות גורם חוסן מפני מתחים ואירועי דחק בחיים ולהוות גורם שמסוגל להקטין חרדה ודיכאון.

 

לאור זאת מטרת היחידה היא לפתח תוכניות התערבות מונחות ראיות להעצמת החמלה העצית בקרב מבוגרים ומתבגרים.

מטרת התוכניות היא לפתח סדנאות להעצמת חמלה עצמית בבתי ספר ולהטמיע אותן כחלק משגרת הלימודים של תלמידים החל מבית ספר יסודי וכלה בתיכונים. אנו מאמינים שתכונה זו יכולה להוות משאב התפתחותי לחיזוק האישיות ולפיתוח אמפטיה והבנה של האחר והעולם.

 

בקרב מבוגרים אנו מעבירים סדנאות חוויתיות ומקיימים תוכנית הכשרה למטפלים אשר מעוניינים לשלב חמלה עצמית כחלק מהפרקטיקה הפסיכותרפויטית שלהם

 

מהי חמלה עצמית?

 

חמלה עצמית מורכבת משלושה מרכיבים:

 

הראשון- 'נדיבות עצמית'. חמלה עצמית כרוכה בתחושת חמימות והבנה כלפי עצמנו כאשר אנו סובלים, נכשלים או מרגישים לא ראויים, במקום להתעלם מהכאב שלנו או להלקות את עצמנו בביקורת עצמית. אנשים בעלי חמלה עצמית יודעים שחוסר שלמות, שכישלון ושקשיים בחיים הם בלתי נמנעים, ולכן הם נוטים להתייחס לעצמם בעדינות בעת ההתמודדות עם התנסויות כואבות, במקום להתרגז כאשר הם לא מצליחים לעמוד בציפיות. אנשים לא יכולים תמיד להיות  בדיוק מה שהם רוצים להיות או לקבל בדיוק את מה שהם רוצים לקבל. כאשר אנו מכחישים מציאות זו או נלחמים בה הסבל גובר ומתווספים לו מתח, תסכול וביקורת עצמית. כאשר המציאות מתקבלת בסימפתיה ובחביבות, שלווה רגשית רבה יותר מושגת. 


השני- הכרה בקיומנו כ'חלק מן המין האנושי'. תחושת תסכול על שהדברים לא מתרחשים  בדיוק כפי שרצינו מלווה לעתים קרובות על ידי תחושת בידוד לא הגיונית אך עיקשת ״אני״ הוא האדם היחיד שסובל או ששוגה. אולם כל האנשים סובלים. עצם הגדרת היותנו אנושיים משמעותה שאנו בני תמותה, פגיעים ולא מושלמים. לכן, חמלה עצמית כרוכה בהכרה שסבל  דבר שכולם חווים במקום משהו שקורה רק לך . מתלווה לכך הכרה שמחשבות, שתחושות ופעולות אישיות מושפעות על ידי גורמים ״חיצוניים״, כגון היסטוריה הורית, תרבות, גנטיקה ותנאים סביבתיים, כמו גם התנהגות וציפיות של אנשים אחרים. 
ההכרה בהוויה המשותפת המהותית שלנו מאפשרת לנו להיות פחות שיפוטיים כלפי הכישלונות האישיים שלנו. לא בחרנו בהיבטים רבים של עצמנו ושל נסיבות חיינו כי אלו נובעים מגורמים רבים (גנטיים ו/או סביבתיים) עליהם אין לנו כמעט שליטה. לכן, על ידי הכרה בתלות ההדדית המהותית שלנו, כישלונות וקשיים לא חייבים להילקח באופן אישי כל כך, אלא להתקבל בחמלה ובהבנה נטולות שיפוט.


השלישי- מדיטציית קשיבות .חמלה עצמית מחייבת גם גישה מאוזנת לרגשות השליליים שלנו, זאת כדי שהרגשות לא יודחקו ולא יועצמו. גישה מאוזנת זו נובעת מהנכונות להתבונן ברגשות ובמחשבות השליליים שלנו בפתיחות ובבהירות, כדי שנוכל להיות מודעים אליהם. מודעות המעניקה תשומת לב היא הלך רוח מקבל ולא שיפוטי שבו האדם צופה במחשבות ובתחושות כפי שהן, מבלי לנסות להדחיק או להכחיש אותן. איננו יכולים להתעלם מכאבנו ולחוש חמלה כלפיו בו זמנית. בנוסף לכך, מודעות מחייבת שלא ״נזדהה יתר על המידה״ עם המחשבות והתחושות, עד כדי הילכדות והיסחפות על ידי תגובתיות שלילית.

 
מחקרים רלוונטים וסקירות ספרות:
 
מחקרים במבוגרים
 
מחקרים בילדים
 
מחקרים קלינים