כניסה

המרצה שהמקצוע המרתק בחר בו

|

הוא אוהב סרטי אימה ומדע בדיוני, לא מתבייש לבכות מדוקומנטרי טוב ומגדיר את עצמו "וירטאוז הפלייליסט של המחשב שלו". יודעים על מי מדובר?

 

אם טרם הצלחתם לנחש הנה רמז נוסף: בעברו ערך מחקר שמטרתו ללמד אנשים לא להידבק באיידס. לאחר אחת הסימולציות לצורך המחקר, חזרה משתתפת בחיוך רחב, ובסיפוק רב אמרה לו: "אמרתי לבחור שבלי אמצעי מניע אין סקס, הוא הופתע ושאל אותי מהיכן הוצאתי עמוד שדרה כזה. מאז כל החיי הזוגיות שלנו השתפרו". אם טרם פתרתם את ההקשרים הסבוכים, המרצה המסתורי הוא ד"ר חיים אמסל, פסיכולוג ארגוני, מרצה בבית הספר לניהול וכלכלה, ומעביר קורסים רבים, ביניהם MBA בייעוץ ארגוני, ניהול חדשנות, חדשנות אסטרטגית, מיומנויות ייעוץ, ניהול אסטרטגי של המשאב האנושי, דינמיקה קבוצתית והתערבויות אסטרטגיות. בזמנו הפנוי הוא גם מנחה קבוצה בפרקטיקום, ובשאר הזמן חולם על מכון מחקר ופיתוח חדשנות חברתית.

 

לאקדמית הגיע במקרה לאחר מסלול מהנה באוניברסיטאות ומוסדות לימוד בארץ ובארצות הברית, ולמקצוע הייחודי הגיע, לדבריו, רק בגלל שהמקצוע בחר בו. "לא ידעתי שקיים מקצוע כזה 'פסיכולוג ארגוני'", הוא מספר. "מכיוון שהייתי עולה חדש, לא התגייסתי אלא רק לאחר סיום תואר ראשון בפסיכולוגיה-סוציולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, שם היה לי העונג ללמוד בין השאר אצל קהנמן, "ההוא" מפרס נובל, וטברסקי ז"ל – שותפו למחקר ולהכשרה. עם סיום התואר הראשון התגייסתי, וצה"ל שיבץ אותי בתפקיד לא מוכר לי של "פסיכולוג שדה". כיוון שהייתי מוכרח לתפקד בתור כזה, הלכתי ללמוד תואר שני בפסיכולוגיה תעשייתית-חברתית בבר אילן. שם בין השאר למדתי אצל פרופ' שאול פוקס ומאז נשארנו בקשר. עד היום אני רואה בו את מורי ורבי".

 

חיים אמסל.PNG

 

אתה מלמד לא מעט קורסים באקדמית. יש אחד שקרוב לליבך במיוחד?

"ניהול חדשנות. זהו קורס פרי פיתוח מקורי שאני מלמד מזה כעשור וגם רואה כיצד הוא עובד בשטח. אני גם חולם על מכון מחקר ופיתוח חדשנות חברתית בעתיד הקרוב, ובינתיים מנסה כל פעם שיטות "הוראה" חדשות, מאז שוויקיפדיה "יודעת" טוב ממני, יש משהו בשיטת ההוראה האקדמית של היום שאינה מתאימה למחר, ומחר כבר כאן".

 

את הסטודנטים של היום הוא מגדיר "האקרים", ומסביר: "הם הרבה יותר מנוסים, יותר חשופים למתרחש, יותר חוצפניים (במובן הטוב), יותר פיקחים, קשה יותר "למכור להם לוקשים", פחות סבלניים, פחות מבינים למה צריך להשקיע".

 

מתי בפעם האחרונה הרגשת סיפוק אדיר מהמקצוע?

"במקצוע ההוראה יש הרבה רגעים מלאי סיפוק: אותם רגעים שרואים בפנים של סטודנט את מבט "האסימון נפל", אותם רגעים שבהם שואלים אותי שאלה מאתגרת או כשאני פוגש שנים אחר כך סטודנט שאומר לי 'לא יודע אם אתה זוכר, אבל למדתי אצלך לפני X שנים ולמדתי XYZ. עד היום אני משתמש בזה!' לרוב הסטודנטים מאוד מפרגנים וזה מחמם את הלב".

 

חיים אמסל2.PNG
חיים אמסל

 

כשהוא לא מלמד, הוא מקפיד לקחת חלק בספורט הלבן ("סדין לבן מלמטה וסדין לבן מלמעלה") משמש כיועץ ומנחה פסיכולוגיים ארגוניים, וקורא הרבה ספרים ("כרגע אני נהנה מ- antifragile של Nassim Taleb"). למרות חיבתו לסרטים מפחידים ומדע בדיוני, הוא נהנה לאחרונה מהדוקומנטרי alive inside שגרם לו לבכות, ובזכות בנו הצעיר גילה את הראפר טונה ואת –Chance the Rapper.


מה הטיפ הכי חשוב שאתה יכול לתת לסטודנטים שלך?

"לשאול שאלות קשות, לחלום בגדול, ללכת עם שתי רגליים על הקרקע, להעריך את היש – שזה הרבה, לא להתבכיין – ושלא יתווכחו איתי על 3 נקודות בעבודה".