כניסה

ממדעי המחשב לעולם המסחר האלקטרוני: הכירו את הבוגר זיו רוזן

|

 

הוא סיים תואר במדעי המחשב, התאהב בעולם ה-ecommerce והיום עומד בראש חברת התיירות "גוליבר" ומסתגל בהנאה לשינוי הדרמטי שעבר שוק התיירות בשנים האחרונות. הכירו את הבוגר זיו רוזן

 

אם הייתם לאחרונה בחופשה מוצלחת בחו"ל, סיכוי טוב שלזיו רוזן יש יד בעניין. כמנכ"ל "גוליבר" שעוסק כבר שנים בניהול חברת ecommerce בתחום התיירות, הוא "דוחס" את העולם לגבולות מסך המחשב ומנגיש עבור התייר המצוי מדינות אקזוטיות רחוקות בלחיצת כפתור. רוזן, בן 40, נשוי + 4, הוא בכלל בוגר מדעי המחשב, ולתפקיד הנוכחי הגיע בזכות עיסוקו בעולמות הממשק וחווית משתמש והסחר האלקטרוני. "עולם המובייל תמיד משך אותי. עוד מהתקופה שטכנולוגיות הגלישה והתוכן היו WAP או VOICE", הוא נזכר, "צברתי שנות ניסיון ניהולי בחברות גדולות כגון חברות הסלולר ובחברות קטנות יותר כגון ספקי התוכן או הטכנולוגיות השונים. במהלך השנים התעסקתי רבות בעולמות ה-UI/UX והסחר האלקטרוני. השילוב בין השניים ובוודאי בעולם התיירות הוא מטורף, ולכן ההצעה לנהל חברת Ecommerce בתחום התיירות, שהוא אחד התחומים המפותחים ביותר בעולמות הסחר האלקטרוני, קסמה לי".
 
איך נראה יום אופייני בעבודתך ומה הם האתגרים העומדים בפניך?
"לנהל חברה זה להיות אחראי על כל הרבדים בחברה, החל מניהול האסטרטגיה והאחריות על התוצאות מול דירקטוריון החברה ועד למתן מענה לכל צרכי העובדים בחברה, עד הקטנים ביותר. אם צריך להצביע על 2 וקטורים מרכזיים בתפקיד, אז האחד יעסוק בעובדים, אופן ניהולם ותמרוצם להשיג את מטרות ויעדי החברה, והשני בלקוחות - כיצד להביא אותם לאתר ובסופו של דבר לגרום להם לקנות את החופשה. 80% מהרכישות בגוליבר מבוצעות און ליין וללא מגע יד אדם, שזה אחוז פנומנלי בעולמות התיירות. אנרגיה וחשיבה רבה מושקעות בחברה כיצד לתת ללקוח ביטחון לרכוש את המוצר ולדעת להשלים את התהליך בקצרה עם יחס המרה גבוה ככל האפשר".

 

סיון פרג.JPG
לא מוותר על ספורט והרצאות. זיו רוזן (צילום: סיון פרג)
 
מניסיונך - מה הם הכישורים הכי חשובים בניהול, ומה הם הדברים המשמעותיים עבורך כמנהל?
"מתנצל על הקלישאה, אבל לדעת לנהל זו היכולת להנהיג. מגיל צעיר מאוד עמדתי בראש ארגונים ומסגרות. המקום שאני מרגיש בו הכי נוח הוא מול קהל ומול אנשים. ככל שיש יותר אנשים כך אני מרגיש טבעי יותר. עם ניסיון השנים למדתי כיצד להניע ולהוביל, ואין לי ספק שהרבה מיכולות הניהול שלי, האנליטיות והחשיבה הלוגית הגיעו מהיסודות אותם רכשתי במסגרת התואר במדעי המחשב. סוג הניהול שלי מאוד רציונלי ובעיקר מתוך מספרים ונתונים. ברגע שהעובדים יודעים וחשופים לרציונל העסקי, המוטיבציה לביצוע המשימה הרבה יותר טבעית ובאה בקלות. יחד עם זאת, ניהול זו משימה ואתגר אינסופיים. אני עדיין לומד מהטעויות של עצמי ואני מניח שיש לי עוד מה ללמוד".
 
 
בעולם שבו מעל 50% מרכישות החופשה מתבצעות און ליין ללא מגע יד אדם, רוזן הוא אחד האחראיים העיקריים לשינוי בהתנהגות הגולש והתאמת הפלטפורמות השונות ל"צרכן החדש". "מדובר באחד השווקים התחרותיים שאני מכיר, ואין ספק שהמהפכה הטכנולוגית משפיעה עליו רבות", הוא מסביר, "87% מההזמנות הטיסות בחברה מבוצעות און ליין, שזה גידול של כ-40% מהמצב בו החברה היתה טרם כניסתי. זה נתון פנומנלי גם בהשוואה לשוק הבינלאומי".
 
איך מתמודדים ומתנהלים במסגרת השינוי הדרמטי שעבר בשנים האחרונות שוק התיירות? 
"הדרך לעשות את זה היא בעבודה מדויקת וסיזיפית של ירידה לעומק של הפרטים, אנרגיה אין סופית במטרה להתחקות אחר התנהגות הגולש ורצונותיו, ובחינה מתמדת של התוצאות שהוא מקבל. אחד השינויים הגדולים שמתרחשים בשנים האחרונות זו ההתפתחות המשמעותית של שחקני הדיגיטל, בין אם כ-OTA ובין אם במנועי השוואות המחיר בארץ ובעולם, והתפתחות טכנולוגיות ופלטפורמות החיפוש. אין ספק שהשוק השתכלל באופן משמעותי, והיום אנו בוחנים נוכחות ורלוונטיות בכל אחת מהפלטפורמות והזירות. אם בעבר היינו נוכחים בדסקטופ ועברנו למובייל (שיותר מ-32% מהרכישות מתבצעות באמצעותו), היום אנחנו מדברים על שעונים חכמים, טכנולוגיית ה-IPA (intelligent personal assistant) ועוד כמה הפתעות. אין ספק שטכנולוגיית חיפוש התיירות עוד תלך ותשתכלל ואנחנו נערכים לכל התפתחות".
 
כיצד אתה משלב בין הקריירה לחיים האישיים? יש לך זמן לתחביבים?
"זה אתגר של המאה הנוכחית, אבל דווקא הטכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחרי תוצאות ומשימות באמצעות המובייל ללא צורך להיות במשרד, מאוד מקלה על היכולת לנהל. אני כמובן לא מוותר על תחביבים. הם חיוניים לאיזון הפנימי שלי. אני עושה לא מעט ספורט ומאוד נהנה מכך, וגם מעביר הרצאות במסגרות שונות, בעיקר בשביל הנפש. אני נהנה לעמוד על במה ולשתף בידע שלי ותמיד מרגיש שאני מקבל לא פחות מקהל המאזינים/סטודנטים שלי. דרכם אני לומד על קהל הצרכנים ודפוסי החשיבה וההתנהגות שלו - כך שיש פה מעגל משלים שמאוד מסייע לפן המקצועי שלי".
  
ולסיום – מה הם שלושה יעדי חובה כדאיים ומשתלמים לטיול הבא בחו"ל?
"יש כל כך הרבה מקומות לטוס אליהם. ומאוד בזול. היעד המועדף עלי הוא ארצות המזרח הרחוק. משהו בשילוב שבין התרבות, האוכל והאווירה מאוד עושים לי את זה. הפיליפינים הוא אחד היעדים עם אחוז הצמיחה הגובה ביותר ויש סיבה לכך. בנוסף, ארצות מזרח אירופה, בעיקר ארצות יוגוסלביה וברית המועצות לשעבר, שהישראלים מתחילים לגלות בשנים האחרונות, קוסמות לי גם בשל תהליך השינוי שהן עוברות בין המזרח למערב. אני מאוד אוהב גם את השילוב בין צרפת, שוויץ ואיטליה ואני לא מדבר דווקא על הערים המרכזיות, אלא יותר על חבלי הארץ הפחות מוכרים והיותר יפים בעיני בין המדינות. בהחלט מקומות לחלום עליהם".