כניסה

בחזרה לעתיד – הגרסה האמיתית

|

​לוח שחמט שמאפשר לעיוורים וללקויי ראיה לשחק, אפליקציית AR ללימוד גיטרה ופתרון חדשני שיאפשר (אפילו) לכם לגדל עציצים! קבלו את המנצחים הגדולים של תערוכת 'מבט לעתיד' של בית הספר למדעי המחשב באקדמית תל־אביב-יפו!


הכנה לעולם התעסוקה כבר בזמן הלימודים


תערוכת הפרויקטים המסורתית של בית הספר למדעי המחשב בה מציגים מדי שנה הסטודנטים והסטודנטיות שלנו כמה עשרות פרויקטים במגוון רחב של נושאים: תקשורת ביתית, ארכיטקטורות ביג דאטה, הנדסת תוכנה, יזמות ופיתוח, יישומי רשת, משחקי למידה ועוד... כל הפרויקטים מתוכננים ומפותחים על ידי צוותים של סטודנטים וסטודנטיות, בליווי מנחים מקצועיים מסגל האקדמיה.


התערוכה היא הזדמנות לצבור ניסיון מעשי, להתנסות באיתור צורך, מחקר, יצירת פתרון והבאתו לידי מימוש פיזי. במסגרת האירוע מוצגים הפרויקטים השונים מול אנשי אקדמיה ומגוון בכירים מהתעשייה, שבאים להתרשם ולהעריך את דור העתיד.

השנה שלושת הזוכים שלנו מציגים בעיות מגוונות ומעניינות ופותרים בדרכים יצירתיות.

 

תמונה1.jpg

הצגת האפליקציות בפרויקט


במקום הראשון – אייר גיטר למתקדמים דרך מציאות רבודה


תמיד רציתם ללמוד לנגן על גיטרה אבל האקורדים היו המממ... בעיה? קבלו את אפליקציית: ChordAR! אפליקציית מובייל מבוססת טכנולוגיית מציאות רבודה (AR) ללימוד אקורדים לגיטרה שפיתחו אלמוג אתל שמעון, אורון בורטמן, אלה מיליאבסקי, בהנחייתו של ד"ר אילן קירש, בסדנת פיתוח אפליקציות מובייל.

האפליקציה מספקת דרך חדשנית שמאפשרת התאמה אישית ללומד בתהליך לימוד האקורדים. למשל, באמצעות מצלמת הטלפון הלומדים יכולים לקבל חיווי והנחיות איך לפרוט אקורדים נכון על מנת להגיע לסאונד המושלם. עוד ניתן דרך האפליקציה לחפש סימוני אקורדים ולהגדיר מעברים שרוצים ללמוד, כמו גם לקבוע את סדר ומהירות הלמידה.


איך זה עובד?


ChordAR מצלמת את פעולות המשתמש באמצעות המצלמה הפנימית של המכשיר, מנתחת את צילומי הוידאו, מזהה את צוואר הגיטרה ומיתריה, ומציגה את הוידאו בתוספת סימנים למיקום נכון של האצבעות (לפי האקורד המבוקש) על צילומי הוידאו.



222222.png

צילום מסך מתוך פוסטר התחרות


  

במקום השני - גמביט המלכה מאחוריך!


SayChess הוא פרויקט מדהים אשר משלב אימפקט חברתי נהדר וחיבור מדויק בין תוכנה לחומרה לבין צורך ממשי של אנשים בשטח. הפרויקט של יונתן דלוגץ, יובל נלינגר, אליהו לוינסון ולימור שנקר, בהנחיית ד"ר מיכל בריל גלסנר, במסגרת הסדנה: ממשקים מוחשיים, הוא לוח שחמט חכם אשר מתחבר למחשב ומאפשר לשחקני שחמט עיוורים או לקויי ראייה לשחק אונליין.


כיום, שחקני שחמט עם לקויות ראייה אשר משחקים אונליין נאלצים במהלך המשחק לעדכן את כל פעולותיהם באפליקציה, וכן בלוח הפיזי המותאם ללקויי ראייה שברשותם. SayChess מספק לשחקנים חווית משחק אותנטית וזהה למשחק פיזי - צורך שרק התגבר בתקופת הקורונה, במהלכה נאלצו שחקנים רבים לעבור למשחק אונליין במקום משחק פנים אל פנים.

אין ספק שהחשיבה היצירתית והפתרון הטכנולוגי היפה, הם רק מעטפת למחשבה עמוקה יותר על הצרכים של בעלי מגבלות. ההבנה ששילובם הוא לא רק תעסוקתי אלא גם חברתי והעיסוק בשעות הפנאי שלהם, בהחלט מהווה תפיסה שחשוב לכולנו לאמץ.


איך זה עובד?
SayChess הוא לוח מותאם ללקויי ראייה, שבו הותקנו 64 מגנטים ומפסקים אשר מחוברים ללוח Arduino Leonardo, ומאפשרים לזהות את תנועת כלי השחמט על גבי הלוח. תזוזות הכלים מפוענחות באמצעות קוד בשפת C שרץ על לוח ה- Arduino, ומדמה את השימוש במקלדת מול האפליקציה.

בנוסף, הלוח מכיל מספר כפתורים אשר מאפשרים לבצע פעולות נוספות במהלך המשחק, ביניהם כפתור להתחלת משחק חדש באופן אוטומטי, על ידי הרצת סקריפט ב- Python תוך שימוש ב Selenium.




333333.png

צילום מסך מתוך פוסטר התחרות

 

במקום השלישי – כל אחד יכול לגדל עציצים 


מכירים את הקטע הזה שאתם מנסים לגדל עציצים (ויש לכם את כל הכוונות הטובות) אבל בסוף אתם הורגים אותם בסדרתיות? ובכן, אתם לא לבד. גידול עציצים דורש קצת מעבר לרצון הבסיסי ויכולת לזכור להשקות בזמן: הבנה בטמפרטורה, התאמה לסביבה, חשיפה נכונה לאור וכמובן כמות מים מתאימה. אז גם אם אתם לא בדיוק חקלאי השנה ואפילו הפוטוס מת אצלכם בדירה, האפליקציה הזאת היא בדיוק בשבילכם. 
תכירו את PLANTA, שפיתחו רון עמבר, ערן קמיל, תומר פיקר, הדר שעשוע, בהנחיית ד"ר גבר טומה, במסגרת הסדנה: Home Communications.

הסטודנטים והסטודנטיות הבינו את הקושי שקיים – מצד אחד יש ברשת הרבה מידע על כל זן וזן ועל כל עציץ ומה הוא צריך. מצד שני איך אפשר לדעת בזמן אמת מה העציץ רוצה? 
האפליקציה מנתחת נתונים בזמן אמת ומעבירה הנחיות לבעלי העציץ, איך לפועל על מנת להשיג פריחה מקסימלית.

איך זה עובד? 
באמצעות חיישני אור ולחות המונחים בקרבת הצמח האפליקציה מאפשרת מעקב על כמות האור והלחות הנוכחיים בצמח מול התנאים האופטימליים הדרושים. בנוסף אם מגדל הצמח שכח להשקות את הצמח בזמן הוא יקבל התראה בזמן אמת על מנת למנוע פגיעה בצמח. בכך האפליקציה מאפשרת למגדלים לספק לצמחים שלהם את התנאים הדרושים ולהימנע מאכזבות מיותרות.


44444.png
צילום מסך מתוך פוסטר התחרות

כיף גדול ואפשרות ללמידה מעשית

מעבר לפיצ' מול השופטים וההתנסות ביצירת אפליקציות מורכבות, מדובר כאן בדרך נהדרת להתכונן לראיונות העבודה ולהציג פרויקטים כבר בזמן הלימודים. גם הסטודנטים אשר לא זכו במקומות הראשונים זכו לליווי מקצועי של בכירי המרצים ויוכלו להשלים את המיזמים שלהם בדרך להחלפת הקידומת מסטודנטים – ליזמים. ללא ספק דרך נהדרת להתכונן לשוק העבודה המשתנה וליהנות גם מכלים מעשיים וגם מאימפקט חברתי.

 

לסיכום:
התחרות אפשרה לסטודנטים ולסטודנטיות לממש את הפוטנציאל שלהם.ן, לתרגל עבודה בצוותים ולגעת בסוגיות חברתיות בלי להגדיר אותן ככאלו.


 

לפרטים נוספים אודות תואר ראשון במדעי המחשב (.B.Sc) לחצו כאן