מה יש בה, בתוכנית הגנרטור, שהפך אותה לאחת מתוכניות ההכשרה המרתקות והיוקרתיות שמציעה האקדמית תל-אביב-יפו לסטודנטים? בשבועות הקרובים יפתח מחזור הכשרה חדש, אז חשבנו שזו הזדמנות מצוינת לתפוס לשיחה את מי שמוביל את התוכנית הייחודית:
מזה ארבע שנים פועלת באקדמית תל-אביב-יפו תוכנית דגל ייחודית להכשרת סוג חדש של יזמים, המשלבים בין מודלים עסקיים למטרות חברתיות או סביבתיות. קוראים לזה חדשנות חברתית – ולרגל פתיחת המחזור החדש תפסנו לשיחה את עופר פלין, מי שמוביל יחד עם שותפתו רוני פייבלוביץ' את התוכנית, הנחשבת לאחת היוקרתיות באקדמית, כדי לגלות עוד על ההזדמנות הבלעדית לה זוכים הסטודנטים המתקבלים אליה
איך התחילה תוכנית "The Purpose Generator" ומה תפקידה?
בעשור האחרון, פעלתי כדי לקדם בישראל את אחד התחומים המתקדמים ביותר בעולם – הכלכלה החדשה, העסקית חברתית. זה המגזר הרביעי בחו"ל, שצומח במהירות מסחררת גם בארץ ובו מגוון ארגונים - עסקיים, חברתיים וציבוריים - שמפתחים מודלים שמטרתם לייצר אימפקט חיובי על החברה והסביבה ובאותה נשימה לייצר רווח כלכלי. יותר ויותר ארגונים ומיזמים מבינים שהגבול בין העולם הכלכלי והחברתי מתחיל להיטשטש והפוטנציאל בשילוב בין השניים הוא אדיר.
אחרי שעשינו זאת בפועל ופיתחנו מיזמים ומודלים כאלו עם מאות ארגונים בארץ ובחו"ל, החלטנו לפני כ-4 שנים לשלב ידיים עם האקדמית תל-אביב-יפו ולרתום את התשוקה של שני הגופים לחדשנות ויצירת שינוי חברתי, לטובת תכנית הכשרה שתסייע לסטודנטים לרכוש ידע, כלים וניסיון מעשי; כל אלה - במטרה לעזור להם להשתלב במרחב העסקי חברתי ולפתח נתיב קריירה בתחום.
במסגרת התהליך, אנו מצוותים את הסטודנטים לארגונים חברתיים וסביבתיים בארץ וביחד עם נציג העמותה מפתחים פרויקט עסקי חברתי, משלב הגדרת המטרות, דרך זיהוי הזדמנויות ופיתוח רעיונות, בדיקת היתכנות מלאה ויציאה לפיילוט בשוק.
בין השאר רוכשים בתוכנית כלים חשובים כמו:
- מיקוד והגדרת אסטרטגיה עסקית חברתית
- זיהוי הזדמנויות בשווקים השונים
- ביצוע מחקרי שוק חדשניים
- ניתוח צרכים מדויקים של קהלי היעד
- פיתוח מקצועי של מוצרים ושירותים
- מיפוי מחזיקי עניין ויצירת שותפויות אסטרטגיות
- בניית מודל מדידת אימפקט והשפעה חברתית
- מודלים עסקיים וכלכליים
- שיווק ומכירות
- פיתוח מוצר MVP ותכנון Go To Market

כמה זמן התוכנית פועלת?
כאמור, אנו מתחילים בקרוב שנה רביעית במתכונת הזו. החממה ליזמות חברתית, פועלת כבר עשור תחת מחלקת קשרי קהילה באקדמית תל-אביב-יפו.
מדוע בחרתם דווקא באקדמית תל-אביב-יפו להפעלת התוכנית?
"כבר מהפגישה הראשונה הבנו שמדובר בארגון שמעודד יזמות חברתית, יצירתיות ושם דגש על העתיד הפרקטי של הבוגרים. שיתוף הפעולה זכה לרוח גבית מכל הדרגים באקדמית ועוזר לה לשגשג. הסטודנטים נבחרים בתהליך סינון ארוך וקפדני מתוך הלומדים לתואר שני או תלמידי שנה ג' לתואר ראשון".
אילו יוזמות התחילו ב"גנרטור"?
"בכל מחזור אנו מפתחים בממוצע 5 פרויקטים בשיתוף ארגונים חברתיים או סביבתיים מהשטח. אחד המיזמים ב'גנרטור' הוא תוצאה של שיתוף פעולה עם עמותת לה"ב, העמותה הגדולה בארץ המסייעת להורים לפגים. כיום, בכל שנה נולדים חמישה עשר אלף פגים בממוצע בישראל. כלומר, יותר משלושים אלף הורים, שלצערנו נמצאים בסיכון להתדרדר למשבר כלכלי בשל הצורך להיות עם הילד בבית החולים. רבים מהם נאלצים לשלם סכום נוסף לטיפול בשאר הילדים, בעוד ההורים אינם מסוגלים לעבוד באופן סדיר. תחזוקת הבית נפגעת ויש הוצאות רבות נוספות".
ב'גנרטור' פעלנו עם צוות שהורכב מהסטודנטים אייר ביתאי ומוסא מנצור, לצד מנכ"לית העמותה רומי שחורי ופיתחנו יחד מודל הוליסטי הכולל הבנה ומימוש של הזכויות המגיעות, מלווה כלכלי המסייע למשפחות ודואג לתכנון הפיננסי בתקופה הקשה, מערך תמיכה קהילתי שמסייע בצרכי המשפחה - מארוחה חמה ועד הסעות לחוגים - וכל זאת תחת מודל כלכלי בר קיימא המבוסס על דמי מנוי שנתיים סמליים שמשלמת המשפחה, המאפשרים לה ליהנות מהשירות ואף מסבסד את הפרויקט למשפחות הבאות".
"מיזם נוסף שהחל בגנרטור פעל לצמצום הנשירה של נוער במצבי סיכון ממוסדות חינוך באמצעות קיר טיפוס. היזמים פלג סבן ומשה אבן, פיתחו קיר טיפוס מיוחד הנמצא על משאית ומצריך מאמץ פיזי וחשיבה. הקיר עובר במקומות שונים בארץ ומסייע לנוער בסיכון לפתח מסוגלות עצמית ובטחון עצמי. לאחר מכן, הם עוברים לימוד מותאם. תוכנית זו מסוגלת למנוע התדרדרות של נוער במצבי סיכון להתדרדר לפשע, סמים ואלימות.
אילו חברות בעולם משלבות מודלים כאלה?
"כמו שציינתי התחום נמצא בנסיקה, לדוגמה כיום, 50% מהמותגים של יוניליבר העולמית הם כאלו המגשימים משמעות חברתית, קהילתית וסביבתית. זה אומר שבכל שרשרת הערך יש חשיבה ועשייה חיובית מרמת איסוף חומרי הגלם של המוצרים. האריזה, הפיתוח והשינוע בהם מפחיתים את ההשפעה השלילית על הסביבה ועד יצירת תנאי העסקה הוגנים".
עופר מדגים – "אם רוצים לראות מהלך משמעותי של תאגיד גדול אפשר לקחת דוגמה מהצעד שנסטלה העולמית ביצעה כדי להשפיע לטובה על חייהם של מגדלי הקפה בקולומביה. החברה משקיעה בטכנולוגיה חדשנית שגם תשפר את איכות התוצרת וגם תהיה נגישה עבורם ובמקביל שיפרה ללא היכר כמעט את תנאי ההעסקה. התוצאה של השינויים הללו,"
מסביר עופר "הוא ששיפור הטכנולוגיה ישפר לא רק את התפוקה אלא גם את איכות חייהם של העובדים, יאפשר להם להגדילך הכנסות ולהמשיך לרכוש את הטכנולוגיה המשופרת ושוב להגדיל ולשפר את התוצרת ואיכות הקפה, מה שיוביל לשיפור המכירות של המותג. כך, נוצר מודל רווח כפול והחשיבה הקפיטליסטית האופיינית המלווה בניצול כוח העבודה מוחלפת בחשיבה הרואה את רווחת העובד כחלק בלתי נפרד מהמכלול שיוביל בסופו של דבר להצלחה משותפת".
איך הצליחה התוכנית עד כה?
"התוכנית הוכיחה את עצמה מבחינת השתלבות הבוגרים במקצוע. בסקר שביצענו בחודש האחרון, מתוך שלושים ושמונה בוגרים, עשרים וארבעה הצהירו כי הם משתמשים בכלים שהוענקו להם במסגרת הארגון בו הם עובדים, קרוב ל-60% הצהירו שהם נמצאים בתפקיד המאפשר להם לממש את הכלים ולפתח פרויקטים במודל דומה וכמובן ישנם הבוגרים שבחרו להמשיך ולממש את המיזם שנשאר בבעלותם
מי יכול להגיש מועמדות לתוכנית?
"אנו פונים בעיקר לסטודנטים לתואר שני מכל המסלולים, מדעי המחשב, שיווק, ניהול. גם סטודנטים מתואר ראשון שלומדים שנה שלישית יכולים להגיש מועמדות. היות וההשקעה בכל סטודנט גבוהה (בסדר גודל של שלושים אלף שקלים) אנו מבצעים תהליך סינון קפדני הכולל: ראיון אישי, מבדקי סינון והתאמה ובוחנים מי באמת יוכל להשתמש בכלים המוענקים בתוכנית? מי שמתקבל יזכה להדרכה מעשרות אנשי מקצוע בתחומים שונים המלווים את הצוותים ובמודל מיוחד ושונה.
חשוב לדעת כי אנו מעניקים את כל הכלים להצלחת כל פרויקט. אם נדרשת אפליקצייה או פלטפורמה דיגיטלית, יש לנו צוות מתכנתים, אם צריך לפתח מודל פיננסי או מערך שיווק, יש לנו את המקצוענים שיעשו זאת וכך בעצם לכל צורך בשלבי פיתוח המיזם, הסטודנטים יזכו למענה. ואם זה לא מספיק, במקביל לתהליך המקצועי המשתתפים בתוכנית עוברים פיתוח אישי באמצעות אימון (קואצ'ינג) במטרה לפתח חשיבה יזמית, לסגל עשייה פרואקטיבית, לנטרל דפוסי חשיבה מגבילים ולגבש את היכולת לשנות את המציאות גם עסקית גם חברתית.
וכמובן – המועמדים שיעברו את מבחני הקבלה יזכו למימון הפרויקט אותו הם יובילו במסגרת לימודיהם."
להגשת מועמדות לתוכנית הדגל היוקרתית "הגנרטור" לחצו כאן
בגיליונות הקרובים נמשיך לספר לכם על הגנרטור – הפעם מזווית ראייתם של בוגרות ובוגרי התוכנית.