כניסה

המרצה שמגדירה את המשפחה מחדש

|

​אשת סגל החודש: ד"ר שרון רמר ביאל, ראש מסלול ייעוץ פרטני למשפחות במסגרת תואר שני בלימודי משפחה שנפתח לראשונה רק בשנה שעברה. הכירו את שרון ואת המסלול הייחודי



ד"ר שרון רמר ביאל (47, נשואה + 3) יועצת למשפחות מבוגרות, אשר חוקרת לאורך השנים את שלבי החיים השונים שעוברות משפחות מבוגרות בישראל מנקודת מבט סוציולוגית ואנתרופולוגית. את עבודת המאסטר והדוקטורט שלה  הקדישה לחקר הבנת חוויית החיים של בני הגיל השלישי והרביעי בישראל בישראל של תחילת האלף השלישי.

 

בשנים האחרונות מתמקדת ד"ר רמר ביאל בזקנה מנקודת מבט מגדרית תוך שהיא מתחקה אחר קהילות של נשים בגילאי 50 ומעלה והאופן בו הן מקדמות את פני הזקנה. במקביל היא חוקרת את התמורות במערכות היחסים בין נשים בגיל השלישי (60+) לאמהות בגיל הרביעי (85 +): "תוחלת החיים גדלה, ושינתה את המבנה הדורי במשפחה. מרתק לראות מה התפקיד הסמלי שיש לאמא בחיי בתה במשך שבעה או שמונה עשורים. אפשר רק לדמיין את מגוון התגובות לכך שהילדה שהכרת מינקות פתאום הופכת לאישה זקנה, לעתים חולה יותר ממך".


שרון ממשיכה – "מדובר בתחום חדש יחסית שעדיין לא נחקר לעומק. רוב המחקרים עוסקים ביחסים בין הורים לילדים בגילאים צעירים יותר. אך הקשר בין הדור השלישי והרביעי כולל מאפיינים ייחודיים משלו. למעשה, זוהי פעם ראשונה שבה אימהות ובנותיהן משתייכות לאותה קטגוריה חברתית הסובלת משוליות חברתית מפאת גילה".



פרופיל רוחבי שחור לבן.jpg


 

מסלולי תואר שני בלימודי המשפחה


התואר השני בלימודי משפחה בראשות ד"ר עמית קפלן, נפתח באקדמית בשנה שעברה כמענה לצורך של מי שמבקשים להרחיב את הידע שלהם בתחומי המשפחה ולפתח קריירה בתחום הייעוץ למשפחות.

"כאשר סטודנטים וסטודנטיות מגיעים לתואר השני, הם מחפשים את המקצוע הבא שלהם. את הדרך ליישם ולהפוך לעיסוק את החומר התאורטי. רבים מגלים כי התואר הראשון אמנם העניק להם תעודה אך לא מקצוע. אנו מציעים באקדמית  תואר שני שמקיף את תחום חקר המשפחות מכיוונים דיסצפלינריים מגוונים, כמו סוציולוגיה, פסיכולוגיה, כלכלה, משפטים ומדיניות שהם הבסיס לעבודת הייעוץ בתחומי המשפחה אליה אנו מכשירים אותם".

 

במסגרת התואר כיום שתי התמחויות, "איזון עבודה-משפחה" בראשות ד"ר עמית קפלן, מכוונת לשינוי ברמת המאקרו. "אע"פ שהחברה הישראלית מאופיינת במקום המרכזי הניתן למשפחה ומשפחתיות, הרי שהמוסדות החברתיים אינם מכוונים לאיזון בין תפקידנו כעובדים לתפקידנו המשפחתיים (בני זוג, הורים). במסגרת הפרקטיקום משתלבות סטודנטיות שנה ב' בארגונים ציבוריים ופרטיים המבקשים לפתח תנאי העסקה מותאמים יותר לרווחת עובדיהם הלוקחים בחשבון את התפקידים הנוספים אותם הם נושאים בחייהם".

 

ההתמחות השנייה היא "יעוץ פרטני למשפחות" בראשות ד"ר שרון רמר ביאל. "משפחה היא מסגרת דינמית שנמצאת כל הזמן בתהליכי שינוי. משפחות רבות מתקשות במעבר משלב התפתחותי אחד לאחר וזקוקות לתמיכה והנחייה על מנת להצליח בהתארגנות מחדש. כך למשל: לקראת הרחבת התא המשפחתי (לידה או אימוץ ילדים, זוגיות פרק ב'), צמצום התא המשפחתי בשל עזיבת בני משפחה (גיוס, התרוקנות הקן, מוות), שינויים בתחום התעסוקה (רילוקיישן, יציאה לגמלאות). תוכנית הלימודים שלנו מעניקה את ידע תיאורטי ואמפירי וכן כלים פרקטיים לליווי משפחות בשלבי המעבר השונים".



shutterstock_663456385.jpg


היכן מתמחים הסטודנטים?

"הסטודנטיות שלנו עושות פרקטיקום במהלך שנת הלימודים השנייה, תוך ליווי בהדרכה פרטנית וקבוצתית. מי שמתמחות במסלול "איזון עבודה-משפחה" פועלות בארגונים ומקדמות מדיניות שמקלה על שילוב בין עבודה-חיים. בשונה, מי שלומדות במסלול "ייעוץ פרטני למשפחות" מלוות משפחה בקונפליקט, תוך שהן מעניקות להן כלים באמצעותם יוכלו להתמודד באופן עצמאי באתגרים המלווים מעבר משלב התפתחותי אחד לאחר".

 

לאחר הלימודים באילו עבודות הסטודנטים יכולים להשתלב?

"מאחר שמדובר על תחום מקצועי מתפתח, שוק התעסוקה לא מציע מספיק משרות, ומכאן שבוגרי ובוגרות התוכנית יצטרכו לפעול עצמאית בשלב הראשון", מספרת שרון. "אנו מציעים קורס בחירה בנושא "קריירה ויזמות" שהבוגרים והבוגרות שלנו יוכלו ביתר קלות להציע את שירותיהם בתחומי הייעוץ השונים הנוגעים למשפחה. במסגרת הקורס לומדים דרכים לזהות את קהל היעד ולהגדירו,  בחירת מהלכים שיווקיים ופרסומיים המתאימים לקהל הנבחר, התנהלות כלכלית, יצירת סל מוצרים מגוון, בניית קהילה וכן יצירת נטוורקינג".

 

"המטרה שלנו" – מסכמת שרון, "היא לראות את הבוגרים והבוגרות מקדמים את רווחת המשפחות בישראל בחיי היום יום, הן ברמת המאקרו בעבודת ייעוץ לארגונים והן ברמת מיקרו, בליווי משפחות באופן פרטני".