כניסה

נגיעות אקדמיות

|

"השנה האחרונה הייתה אחת המדהימות בחיי, בזכות האקדמית עשיתי מפנה חד בחיי והבנתי שאני רוצה ללמוד, אני יודעת ללמוד ואני אוהבת ללמוד.  כנראה שעוד "מישהו" ראה בי את זה ולכן לאחרונה התקבלתי ללימודי תואר ראשון באוניברסיטת אריאל החל משנת הלימודים הבאה.

כעת אני מרגישה שאני עומדת להגשים חלום שלא חשבתי מעולם שיתגשם ללמוד לתואר ראשון. לא אוכל לתאר במילים את ההרגשה שלי,  אני מאושרת מאוד, בזכותכם שיניתי את חיי. חשוב לי לומר לכולכם שהמשפט הנדוש "אף פעם לא מאוחר מדי" אף פעם לא היה כל כך מוחשי עבורי, ואני יודעת מי שרוצה שינוי לו ולמשפחתו פה המקום להתחיל בשינוי"

 

כך לדברי משתתפת בתכנית "נגיעות אקדמיות", המיועדת לתושבי יפו ודרום תל אביב, ומשלבת את האוכלוסייה המקומית הבוגרת, שמרביתה חסרת השכלה אקדמית או תיכונית בקורסים אקדמיים לצד סטודנטים מן המניין.


 

המיזם מיוסד על הרעיון שהשכלה תורמת משמעותית לדימוי העצמי של הפרט. במקרה של מבוגרים, רכישת השכלה יוצרת מודל עבור הילדים. המיזם קולט קבוצות של כ-50 בוגרים (בני 40+) מיפו ומדרום תל אביב ללימוד קורס אקדמי אחד במכללה לסמסטר. כמעט כל המשתתפים בתכנית חסרים רקע לימודי קודם. על מנת להתמודד עם חוסר זה פתחו מקימי המיזם מערך תמיכה המלווה את משתתפי התכנית ומסייע להם להתמודד עם הקשיים.


 

המיזם החברתי הוקם על ידי סטודנטים תושבי יפו במסגרת "החממה ליזמות חברתית עסקית" אשר במרכז לקשרי אקדמיה קהילה, זו על מנת לקדם את ערך ההשכלה ביפו ולפעול לצמצום פערים תוך פיתוח המעורבות החברתית בחיי הקהילה.

בנוסף, פותח מערך תמיכה קבוצתי ומערך ליווי אישי הניתן על ידי סטודנטים מלגאים. מערך הליווי,  שמציעה התכנית, מתמקד במתן כלים להתמודדות עם העולם האקדמי ופיתוח תכנית לפעולה חברתית. מטרת הליווי היא שבהמשך הדרך תוכל קבוצה זו להתמקד בעשייה חברתית ושינוי עמדות לגבי השכלה גבוהה בחברה ביפו ובדרום ת"א.

 

קורסים אקדמיים - המשתתפים  יכולים להירשם לקורס אקדמי אחד בכל סמסטר, באחד מבתי הספר של המכללה: מדעי הסיעוד, ניהול וכלכלה, מדעי ההתנהגות, ממשל וחברה. בתשע"ו בחרו המשתתפים קורסים מתוך רשימה של 15 קורסים בבתי ספר השונים. בנוסף ובמידה וירצו הם רשאים לגשת ולבצע את מטלות סוף הקורס ועל ידי כך לצבור נקודות שיוכלו להקל עליהם בבואם לשקול לימודי תואר אקדמי מלא.

 

מערך הליווי האישי- מלגאים מלווים את המשתתפים על בסיס שבועי ונותנים מענה, תיווך, גישור על פערים ותמיכה בכל הקשור לחומר הנלמד של הקורס אותו הם מלווים. הסטודנטים המלווים לוקחים חלק פעיל בקורס האקדמי הנלמד במהלך הסמסטר לצד המשתתפים בתכנית או שלמדו ועברו בהצלחה קורס זה בעבר.

 

מערך הליווי הקבוצתי - משתתפי התכנית, אשר נכנסים לעולם חדש של תוכן אותו לא הכירו ובעקבות זה עולים קשיים שבחלקם מתאפיינים בקשיים מנטליים. בעקבות כך פיתחנו סדרה של  14 מפגשים בהנחיית רכז התכנית ומרצים אורחים במטרה להקנות כלים שישמשו את המשתתפים בתכנית בעולם האקדמי, כגון: כתיבת עבודות, גישה למאגרי המידע, שימוש במערך הממוחשב של המכללה, דרכי התקשרות עם גורמים רלוונטיים במכללה והתמודדות רגשית .

 

הליווי הקבוצתי מתמקד בגיבוש המשתתפים לכדי קבוצה מאוחדת שמייצרת מערך תומך לחבריה בהתמודדות עם חבלי הלידה הכרוכים בכניסה לעולם האקדמיה. מרצה בכיר מסגל ההוראה של בית הספר למדעי ההתנהגות במכללה מנחה את רכז התכנית בבניית המערכים וכן מנחה חלק מן המפגשים. התכנים בחלק מהמפגשים  נעים בין העלאת החששות של המשתתפים, בחינת המטרות האישיות והכמיהה של המשתתפים בנוגע להישגים בעקבות השתתפות בתכנית.

 

מחקר הערכה - במהלך תשע"ה נערך מחקר בקרב משתתפי התכנית הנוגע למעגלי ההשפעה של התכנית (בינאישית, תעסוקתית, השכלתית, תפיסתית וכדומה). המחקר נערך בהובלתו של פרופ' שאול פוקס. המחקר מתבצע באמצעות שאלונים, ראיונות עומק, ניתוח ספרות וכו'.

 

להלן נתונים ראשוניים שהתקבלו :


הרצון ללמוד
100% ציינו שהם נהנים ללמוד
96% ציינו כי הם רצו כל השנים ללמוד אך מסיבות שונות הדבר לא יצא לפועל.
86% ציינו שהלימודים עבורם הם הגשמת חלום.


 

השפעת התכנית על המשתתפים
86% ציינו שבזכות ההשתתפות בלימודים הם מאמינים יותר ביכולת האישית שלהם ומרגישים בטוחים יותר בעצמם.
86% ציינו כי בני משפחתם גאים בהם על כך שהם לומדים באקדמיה ומעודדים אותם.
79% מאמינים שההשתתפות בלימודים תשפיע על ילדיהם ללמוד בעתיד.
68% ציינו כי ההשתתפות בתכנית עוזרת להם להתנתק מקשיי היום יום.
61% הסכימו שהלימודים הגבירו את הדימוי העצמי שלהם בעיני הסביבה.
72% ציינו  שהלימודים גרמו לשינויים בצורת החשיבה שלהם.