כניסה

המרצה שמגדירה מחדש יזמות

|

נקודת המפגש בין אחת מחברות הסרטים הגדולות בעולם, ענף ההייטק והאקדמית תל-אביב-יפו היא ענת גולדשטיין, החוקרת ומלמדת תהליכי יזמות וחדשנות פתוחהובעלת ניסיון רב שנים בתפקידי פיתוח עסקי בארץ ובעולם. גולדשטיין היא גם אשת סגל החודש שלנו >>> 


הכירו את גב' ענת גולדשטיין: מרצה לשיווק דיגיטלי, שיווק למיזמים חדשים וכלכלת מערכות מידע, החוקרת תהליכי חדשנות פתוחה בתאגידים ויזמות בינלאומית רב-תרבותית. 

גולדשטיין היא מייסדת ומנהלת פורום סמנכ"ליות ומנהלות בכירות בתאגידים עסקיים גדולים במשק. היא בעלת למעלה מ 10 שנות ניסיון בתפקידי פיתוח עסקי וניהול שיווק ומכירות במגזר העסקי, בין היתר ב Warner Bros ובהייטק. 

את כל הידע, החזון ותפיסת החיים מביאה אתה גולדשטיין אל ביה"ס לניהול וכלכלה אצלנו באקדמית תל-אביב-יפו, במסגרתה היא מנצחת על שורה של קורסים מרתקים ופורצי דרך באופיים, בהם: שיווק למיזמים חדשים, קליניקה בשונות תעסוקתיתיסודות השיווקכלכלת מערכות מידע וכמובן  קורס התנסותי בשם "תכנון ופיתוח מוצר חדש" – קורס המעורר עניין וסקרנות רבים. עבורנו מדובר בסיבה מצוינת לפגוש אותה לשיחה כאשת סגל החודש שלנו 

 

ענת גולדשטיין מספרת: "עד היום תפסנו תהליך הלמידה היזמית כתהליך העברת ידע תיאורטי בכיתה, לפי תחומי הידע הנדרשים: שיווק, מימון, תכנית עסקית וכו... אך בפועל, מחקרים מצביעים על כך ששיטה זו אינה אפקטיבית ללמידה יזמית, ויש לשלבה עם התנסות פרטית אמיתית. מדובר בתהליך שאינו לינארי, שמתפרש על פני זמן ממושך הרבה יותר ממה שנוהגים לחשוב, ומחייב עבודה בצוותים שמגיעים מרקעים ותחומים שונים. בקורס החדש, הנלמד כחלק מהתואר הראשון בכלכלה וניהול,  אני מלמדת את הסטודנטים לעבור את המסע המרתק של יזם - שלב אחר שלב בדרך לאב טיפוס ראשוני, תוך התנסות בתהליך  Design-Thinking, שהוא תהליך יצירתי מעגלי  למציאת פתרונות לבעיות תוך מעורבות לקוח בתחילת התהליך ובמהלכו. 

 



photo by Nir Shaanani 37.jpg



ענת, מה מייחד את תהליך היזמות? 


"כאשר חברה עסקית גדולה מוציאה מוצר חדש לשוק, יש לה כבר קהל יעד קיים, עליו היא נשענת כבסיס לקוחות. אך, בתהליכי היזמות הראשונית אין עדיין קהל יעד, אין לקוחות קיימים, וגם אין תקציב לפיתוח הרעיון למוצר ולשיווק. לכן לפני ש"רצים" לפתח ולייצר MVP – מוצר ראשוני בסיסי, מתכננים ובונים אב-טיפוס של המוצר מחומרים פשוטים וזולים (למשל בהדפסה בתלת-מימד), אותו בודקים בתהליך שנקרא 'תיקוף לקוחות'. בתהליך זה מוודאים מול לקוחות פוטנציאליים האם יש להם צורך במוצר, האם קונספט המוצר כפי שנראה באב-הטיפוס מהווה פתרון לצורך, והאם היו מוכנים לשלם עליו. 

 

"תהליך זה מתבצע החל מזיהוי ההזדמנות הראשונית ואז סיעור מוחות לגיבוש רעיון בצוות מגוון של אנשים מגילאים שונים, מרקעים שונים, מתרבויות שונות ומתחומי התמחות שונים. שילוב זה של צוות מגוון מסייע ליצור רעיון חדשני יותר ולחשיבה מחוץ לקופסה". 

 


 

photo by Nir Shaanani 70.jpg



בואי נדבר קצת על מסגרת הקורס ההתנסותי: ספרי על האיזון בין הפן התיאורטי לזה ההתנסותי 


"באקדמית תל אביב-יפו עוברים הסטודנטים את תהליך היזמות על פי מודל הלמידה ההתנסותית של חוקר היזמות דיוויד ריי שפיתח מודל המכונה "Opportunity-Centered Process", על פי מודל זה הסטודנטים מזהים הזדמנות וצורך שקיים בשוק והם מתחברים אליו אישית, ופועלים לתכנון ופיתוח הרעיון למוצר חדשני." 

 

"הסטודנטים שלנו מוצאים את האתגרים השונים" ממשיכה גולדשטיין – "בתחומי החינוך, הבריאות, איכות החיים ותחומים נוספים, מזהים את הצורך בשוק במוצר מסוים ומתנסים בכל השלבים של פיתוח הקונספט ואב-הטיפוס". 

"השנה, התחלנו מצוותי סטודנטים שזיהו מספר צרכיםוכתבו לכל אחד מהם קונספט ראשוני - מהו הצורך? מהו הפתרון המוצע? כיצד לעצב את המוצר? ובאיזו טכנולוגיה להשתמש? ואז עברו לייצור אב-טיפוס בסדנת ה- Makers המעשית בשיתוף מרכז החדשנות "אתחלא" של עיריית חולון, תוך העברת הקונספט מסקיצה להדפסת אבטיפוס  בתלת-מימדאת אב-הטיפוס הם בודקים מול לקוחות ומשתמשים פוטנציאליים שונים. על בסיס הפידבקים שמקבלים הצוותים, הם משפרים את אב-טיפוס ומתאימים אותו לצרכים שעלו מהלקוחות, תהליך שנקרא PIVOT." 

 



photo by Nir Shaanani 68.jpg



בימים אלה מסתיים המחזור הראשון של הקורס. זמן לסיכומי ביניים? 


"אכן, המחזור הראשון של הקורס מסתיים בימים אלו. אב הטיפוס של המוצר הראשוני הודפס ועבר תהליך מרתק של שינוי לאחר ראיונות עם לקוחות פוטנציאליים שהתנסו במוצר, על מנת להתאימו לצרכי הלקוח הסופי". 

בסוף מאי התקיים מפגש סיכום של הצוות הרב-תחומי, והרפלקציות שלהם משקפים את חוויית הלמידה המעשירה, כפי שאחד הסטודנטים כתב: "במהלך סיעור המוחות בצוות המגוון, עלו דעות וכיווני פיתוח שונים מהרעיון הראשוני שלי, וזה עזר לגיבוש קונספט מוצר טוב יותר. למדתי לקבל ביקורת ודעות, וגם להתמודד עם אי הצלחה, אחרי שאב-הטיפוס נכשל כמה פעמים בהדפסת תלת-המימד, והיה צריך לעצב ולתכנת הכל מחדש". 

 

כעת לומדים הסטודנטים את הפן השיווקי והעסקי ביזמות, כלומר קידום המוצר בעתיד. 

 

קשה ללמוד יזמות מחומרי לימוד תיאורטיים. מדובר בתחום המשנה את פניו על בסיס יומיומי, ומחקרים מראים שהלמידה הרגילה בכיתה אינה אפקטיבית.  האתגר הגדול של גולדשטיין היה להפריך את התפיסה המוטעית, לפיה יזמות היא עניין אינטואיטיבי גרידא, המנותק מהקשרים מעשיים, מחקריים ועיצוביים. נדמה שקורס "תכנון ופיתוח מוצר חדש" הגדיר מחדש את משמעות המילה יזמות ואת אורכו ומורכבותו של התהליך. 



anatgoldstein.jpg