כניסה

כך תשמרו על רלוונטיות בשוק עבודה שמשתנה לבלי היכר

|

אחת השאלות הכי מסקרנות בנוגע לעתיד היא כיצד ייראה שוק העבודה. חוקרים מעריכים כי מרבית המשרות שאנחנו מכירים כיום ייעלמו בתוך 30-50 שנה. גם בטווח הזמן המיידי יותר שוק העבודה עובר שינויים גדולים, שחייבים להתכונן אליהם. תהליכים של אוטומציה ובינה מלאכותית מחליפים יכולות אנושיות בצורה טובה מבעבר. לא מדובר רק על פעילות ייצור, אלא גם על עורכי דין ורואי חשבון. בשביל להישאר רלוונטיים גם בשנים הקרובות, עובדים צעירים חייבים ללמוד להשתנות.  

 

העתידן המפורסם תומאס פריי ניסח מספר תכונות שיאפשרו לנו לפתח קריירה גם לאחר המהפכה הטכנולוגית הרביעית. ראשית, נהיה חייבים להבין שהזירה השתנתה. המבנים החברתיים והעסקיים שהכרנו כבר לא קיימים ואנחנו חייבים להיות יותר עצמאיים. המשמעות היא שבעתיד הקרוב לא בהכרח יהיה לנו מעסיק אחד ועבודה אחת, אלא נעבוד מול מספר לקוחות במקביל, במודל של פרילנס. 

 

האירוע הזה מחייב אותנו להיערך אחרת ובעיקר לדעת לנהל את מערכות היחסים שלנו בצורה שונה. אנחנו נידרש לא רק להסתדר עם עמיתים ומנהלים, אלא עם רשת שלמה של בעלי עניין, שהתנהלות נכונה בתוכה תוכל לקדם את מסלול הקריירה שלנו. אחד הכישורים החשובים בהקשר זה הוא ניהול התקשורת שלנו, הדרך והאמצעים בהם אנחנו מתקשרים עם הסביבה.  


shutterstock_387274792.jpg

 

לא רק מערכות היחסים והקהילה יעמדו במוקד, בשוק העבודה העתידי נהיה חייבים לדאוג יותר לעצמנו, לנהל את המותג שהוא אנחנו. נצטרך לתחזק את הנוכחות הדיגיטלית שלנו, שכבר היום היא משמעותית מאוד להתפתחות. עלינו לשלוט בארגז הכלים הדיגיטלי, לדעת באילו אמצעים להשתמש ומתי ועם זאת – לדעת גם איך להגן על פרטיותנו ברשת ולא לחשוף פרטים שלא נרצה שייחשפו.  

 

תחום נוסף עליו נהיה חייבים להקפיד הוא הרלוונטיות שלנו. מכיוון שהפרנסה שלנו תתבסס על מספר מקורות וכישרונות, אנחנו צריכים לוודא שאנחנו מעודכנים ונמצאים צעד לפני כולם. המפתח הוא לדעת היכן, בתוך יער המידע, נמצא הידע הכי רלוונטי, המחקרים האחרונים והכלים הכי מתאימים. כדי להצליח נהיה חייבים להציע לשוק משהו אחר ולהיות סופר מקצועיים בתחומנו.  

 

הזמן ימשיך להיות המשאב החשוב ביותר שלנו. ניהול הזמן יהיה מאתגר הרבה יותר, עם כל כך הרבה תחומי עיסוק ומקורות תעסוקה. בנוסף, כפי שאנחנו חווים כיום, יש הרבה תחרות על תשומת הלב שלנו. מי שיצליח הוא זה שיידע להתמקד, להתרכז ואפילו להתנתק מדי פעם משטף המידע הבלתי פוסק.  

 

למעשה, בשוק העתידי כולנו נהיה מנהלים – המנהלים של עצמנו. נצטרך לנהל את העסק שהוא אנחנו מכל הבחינות – שיווק, מוניטין, הכשרה וכו'. אנשים בעלי תכונות מתאימות כמו יצירתיות, גמישות ויכולות למידה – יקבלו הזדמנות לבלוט ולפרוץ. עדיין לא מאוחר לחזק את התכונות הנחוצות ולהצליח.