כניסה

"קושי, אתגרים והיתרון שלנו בתעשיה" – שיחה עם אמיר קירש

|

אמיר קירש מלמד בביה"ס למדעי המחשב מאז 1998, כשהמכללה היתה בת 3 וביה"ס למדעי המחשב שכן ברחוב אנטוקולסקי בת"א.
ישבנו עם אמיר לשיחה על הוראה, הנדסת תוכנה, השתלבות בתעשיה ולימוד תוכנה לילדים ונוער.


 

איזה קורסים אתה מלמד באקדמית?

אני מלמד את הקורס "תכנות מכוון עצמים ושפת ++C" מאז שהצטרפתי למכללה בשנת 1998. במקביל אני גם מנחה סדנאות של תלמידי שנה שלישית ומלמד קורסי בחירה שונים.


 

מה הדגשים שלך בהוראה ובעבודה עם סטודנטים? אילו מטרות אתה שם לסטודנטים שלומדים אצלך?

המטרה שלי היא להוציא מהמכללה לתעשיה או לתארים מתקדמים סטודנטים בשלים ובעלי ניסיון מעשי שיודעים להתמודד עם בעיות, שמתייחסים לקושי כאל אתגר והנאה. לבוגרים שלנו יש שם טוב בתעשיה בזכות היכולת שלהם להביא לתפקידים הראשונים שלהם בעולם התוכנה בשלות ומוכנות, הן מבחינת השליטה בחומר והן מבחינת יכולת ההתמודדות והמטרה היא לשמר יתרון זה.


 

מה הדרכים שלך לגרום לסטודנט להיות יותר סקרן, פתוח לרעיונות, לחשוב מחוץ לקופסא? 

המטלות שאני מטיל על הסטודנטים מחייבות אותם לחשוב ולהתאמץ, לשאול ולפתור בעיות. אני משתדל שתרגילי בית יהיו מצד אחד מעניינים ומצד שני לא פשוטים. יש מחשבה לפעמים שתרגילי הבית צריכים לתרגל את מה שלמדנו בכיתה ואני משתדל שתרגילי הבית ייקחו את התלמיד מעבר למה שלמדנו בכיתה כי גם בחיים המקצועיים המציאות תמיד תיקח את התלמיד מעבר לגבולות הידע שלו.


 

מה הדברים העיקריים שהיית רוצה שהסטודנט יזכור מהשיעורים שלך? 


לימודים באופן כללי נועדו בשביל להקנות "ידע", "כישורים" ו"יכולות". הידע ודאי חשוב, אבל הידע שהתלמידים יירכשו בכל לימודיהם במהלך התואר הוא רק פתיח לידע שיצטרכו להמשיך ולרכוש במהלך חייהם המקצועיים. לעומת זאת, הכישורים והיכולות שהתלמידים יפתחו ילוו אותם לאורך שנים והם בסיס חשוב מאוד להצלחה שלהם בהמשך. לכן הייתי רוצה שהתלמידים ייזכרו דברים שקשורים לכישורים וליכולות. ספציפית, בעולם התוכנה ידוע שלכל בעיה אפשר למצוא פתרון – גם אם זה דורש להגדיר את הבעיה מחדש. באקדמיה אנחנו מוכיחים שבמקרים מסויימים ההיפך הוא הנכון, אבל התעשיה באמת מוצאת פתרונות כמעט לכל בעיה. המסר שהייתי רוצה שתלמידים יזכרו הוא ש"הכל פתיר" - גם מה שנראה בהתחלה כאתגר בלתי ניתן לפיצוח מתגלה בהמשך לאחר עבודת ניתוח וחלוקה למשימות קטנות יותר, כבר-ביצוע, גם אם קשה.


 

ספר קצת על הרקע שלך בתעשיה

 

במקביל להוראה, עסקתי ואני עוסק בפיתוח תוכנה בתעשיה במגוון תפקידים ובאוסף של מערכות וסביבות מזה כ-20 שנה. הדגשים שאני מביא איתי לקורסים מגיעים מהבנת הדרישות של התעשיה. אני פוגש בוגרים רבים שלנו בתפקידים בכירים ובעמדות מפתח בתעשיה, כמעט בכל חברה שבה אני מבקר נמצאים בוגרים שלנו שמוציאים שם מצויין לאקדמית. לא אחדש בכך שמחלקות הגיוס בתעשיה מתמקדות בבוגרי מדעי המחשב של האקדמית בשורה אחת עם האוניברסיטאות המובילות בארץ.


 

בנוסף לשאר עיסוקיך אתה מוביל באקדמית יוזמות בתחום של הוראת מחשבים לילדים ונוער, ספר לנו על יוזמות אלו

אני מרכז שתי פעילויות באקדמית בנושא של לימוד תוכנה לילדים ונוער:
'יום המתכנתים הצעירים באקדמית' שמביא לאקדמית ילדי כיתות ה' עד י"ב לפעילות לימוד והתנסות בתכנות. לכל יום כזה מגיעים כ-100 ילדים ביניהם ילדי יפו, יהודים וערבים, בשיתוף עם "חינוך לפסגות" - והתוצאות שהילדים מגיעים אליהן בתוך חצי יום מרשימות. בחנוכה הזה התקיים יום המתכנתים החמישי במספר. הפעם לקחנו את הילדים לאתגר של תכנות מונחה עצמים בשפת Java, בסביבת גרינפוט. הובילו את היום חבורה של מדריכים נפלאים, סטודנטים שלי בקורס בחירה "כלים ושיטות ללימוד תוכנה לנוער" שמשלב את השאיפה שלי לעודד צעירים ללמוד תכנות עם הרצון לקרב את הסטודנטים שלנו לתחום ולעודד אותם להיות מעורבים חברתית.




 

הפעילות השניה החלה השנה, גיבשנו ביחד עם "חינוך לפסגות" קבוצה של ילדים משני בתי ספר תיכוניים ביפו, יהודים וערבים, לקורס "תכנות לנוער" שבו הילדים לומדים קורס מבוא לתכנות מתוך מטרה לקדם את המצטיינים שבהם להמשך לימודים אצלנו עוד בתקופת לימודיהם בתיכון.




 

השאלון האישי


 

1. מה ההרגל הסטודנטיאלי הכי מקורי / מוזר שהיה לך בזמן הלימודים?


 

את התואר הראשון שלי עשיתי באוניברסיטה הפתוחה בזמן לימודי בתיכון, אז ההרגל הקצת מוזר היה שבבוקר הלכתי ללימודים בתיכון ואחה"צ עבדתי בחדווה על מטלות בחדו"א...


 

2. אם לא היית עוסק במדעי המחשב, באיזה תחום היית בוחר?


 

העיסוק שלי בהוראה נובע מאהבה אמיתית למקצוע. אני מניח שהייתי מתגלגל להוראה בתחום אחר...


 

3. ספר או סרט מומלצים?


 

אני מתעניין בכל מה שקשור להיסטוריה של מלחמת העולם השניה. סרטים (קלאסיקות כמו "הנשרים פשטו עם שחר", "הבריחה הגדולה", "היום הארוך ביותר", הסדרה "אחים לנשק", "טוראי ראיין", "ואלקירי", "הקו האדום" ועוד) וספרים בתחום, שזוכה לאחרונה להרבה ספרים טובים.


 

שני ספרים מצויינים שסיימתי לאחרונה: "נפילת ברלין" (היסטורי) ו-"להרוג את רומל" (עלילתי).



 

4. איך אתה מתמודד עם אנשים שמתעסקים עם הסלולר / מחשב באמצע שיחה?


 

הכלל שלי הוא פשוט "מי שלא מפריע לי אני לא מפריע לו". אבל אם מישהו לא קשוב בשיעור ואח"כ שואל שאלות הבנה אני ארמוז לו שעדיף שיהיה יותר מרוכז.


 

---