כניסה

מיכל רז, ראשת מנהל ודקנית הסטודנטים והסטודנטיות, מסכמת את שנת הקורונה ומשיקה בשנה"ל תשפ"ב את מרכז השירות החדש לסטודנט.ית MyMta

|

בשנה החולפת האקדמית חנכה, בצל מגפת הקורונה, את דיקנט הסטודנטים, האמון על רווחת הסטודנטים ומעניק להם את התמיכה במישור האישי, הכלכלי והחברתי. שמענו ממיכל רז, ראשת מנהל ודיקנית הסטודנטים והסטודנטיות, וחברת סגל מנהלי ותיקה שלנו, על התהליך של הקמת דיקנט הסטודנטים.ות ועל השקת מרכז השירות החדש MyMta השנה, בשיתוף עם גלית צלרמאיר, מנהלת משאבי אנוש



מיכל רז (בת 58, נשואה +  3 ילדים וסבתא לשני נכדים) נמצאת אתנו באקדמית כמעט מתחילת דרכה ומשמשת כיום כראשת מנהל ודקנית הסטודנטים והסטודנטיות. היא ספרה לנו מעט על דרכה המקצועית מאז סיום לימודיה לתואר הראשון במדעי החברה באוניברסיטת תל אביב. מיכל עבדה כשבע שנים בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב כרכזת משאבי אנוש, וממנה הגיעה לאקדמית ב־1997, בשנה השלישית לקיומה של המכללה, עוד בימים שבהם המכללה הייתה מפוצלת במרכז תל אביב בין שני אתרים- אנטוקולסקי ומלצ'ט.  

 

ספרי לנו קצת על התקופה הזו

 

"כבר אחרי חודשיים הייתי העובדת הוותיקה ביותר במקום", היא משחזרת בחיוך. "בתקופה זו שמשתי כמנהלת מזכירות הסטודנטים של האתר במלצ'ט. לאחר כחמש שנים הפכתי להיות ראשת מנהל סטודנטים במכללה. לפני כשנתיים מוניתי להיות גם דקנית הסטודנטים. למעשה ליוויתי את המכללה עוד בשנים הראשונות שלה, במלצ'ט, שבהן התקיימו התוכניות לתואר בוגר בכלכלה וניהול, מדעי ההתנהגות וחברה פוליטיקה. התוכנית לתואר בוגר במדעי המחשב התקיימה באתר אנטוקולסקי".

 

מדוע הוחלט להקים את דיקנט הסטודנטים לאחר מעל שני עשורים שהמכללה קיימת?

 

"הוחלט לבצע מהלך של שינוי ארגוני נרחב וכחלק ממנו הוחלט להקים יחידה חדשה שתוגדר כ'דיקנט הסטודנטים'. עד לשינוי זה כל תפקידי הדיקנט היו מפוצלים ביחידות שונות. לדוגמה, נושא מלגות הסיוע הכלכלי היו תחת 'שכר לימוד', נושא לקויות למידה ונגישות היה בטיפול מנהל הסטודנטים. למעשה, הוחלט לקבץ את כל הנושאים הקשורים לרווחת הסטודנטים תחת קורת גג אחת". היא מתארת: "בדיוק בתקופה שבה הקמנו את הדיקנט החל משבר הקורונה. כך, כל הנושאים המאתגרים מול הסטודנטים.ות שנבעו כתוצאה ממשבר נגיף הקורונה טופלו על ידי דיקנט הסטודנטים בשיתוף ראשות המנהל והיחידות האקדמיות השונות". 

 



DSC_5404.JPG



עם אילו אתגרים התמודדתם בתקופת הקורונה?

 

"בתקופה זו היו אתגרים לא מעטים שלא יכולנו לצפות אותם מראש. למשל, שינויי מדיניות בכל הקשור להוראה בקמפוס, מעבר מידי ללימודים מקוונים, למי הסטודנטים יכולים להודיע כי נחשפו לחולה מאומת או שהם בעצמם חלו בקורונה, סטודנטים בקבוצות סיכון שהיה צריך למצוא להם פתרונות וכדומה. כמו כן, היינו צריכים לארגן מראש גם את המערכת הבחינות שהפכו להיות מקוונות. לכל אחת מהפעולות הללו יצרנו פרוטוקול עבודה מסודר שנוהל בשיתוף דיקנט הסטודנטים, ראשות המנהל, מדור בחינות והיחידות האקדמיות והמינהליות הרלבנטיות".

 

באילו אתגרים נתקלו מנהלות בתי הספר בתקופה זו?

 

"היו לא מעט אתגרים הקשורים לבחינה של דרך הלימוד של הקורסים השונים. נוצר הצורך לבדוק כל קורס, מתוך מאות, ולזהות אילו קורסים ניתן ללמד מרחוק ואילו קורסים יש לדחות משום שהם מותאמים אך ורק להוראה פרונטלית. הנחת העבודה שלנו בתחילת הדרך הייתה שהעבודה במכללה תימשך עם צוות מצומצם בהתאם להנחיות משרד הבריאות".

 

"למרבה המזל", היא מספרת, "כאשר פרץ משבר הקורונה כבר היינו ערוכים מבעוד מועד. חשנו שעומד לפרוץ משבר והבנו שישנן פעולות שחייבים לנקוט ומהר. ציידנו את העובדים המינהליים החיוניים שלנו במחשבים ניידים, והתכוננו גם נפשית וגם מבחינת שינוי צורת העבודה, לשינויים. כאשר המשבר פרץ, היינו ערוכים ומוכנים להעביר את כל ההוראה של סמסטר ב' תש"פ, בתוך 24 שעות, ללימוד מקוון. הדבר נעשה בשיתוף עם יחידת מערכות המידע. הסגל האקדמי נערך לכך באופן מידי ובשיתוף פעולה יוצא מן הכלל, עברנו מהוראה פרונטלית בכיתות הלימוד ללימודים ב'זום'. ההכנה שהתבצעה בשבועות קודם לכן השתלמה".

 

"כחלק מהתהליך", היא מוסיפה, "יצרנו מנגנון שבו צוות ניהולי מצומצם שבראשו עמד מנכ"ל המכללה, נפגש מדי יום לקבלת החלטות ולעדכונים בנושא הלימודים והבחינות. פתחנו גם אתר אינטרנט ייעודי לתקופת הקורונה, שבו הסטודנטים והסגל יכלו לקבל עדכונים שוטפים על ההתרחשויות במכללה והשינויים בעקבות הסגרים. כמו כן, היינו בקשר שוטף עם יו"ר אגודת הסטודנטים. בנוסף, פתחנו בווטצאפ קבוצות עבודה עם מוסדות אקדמיים נוספים להתייעצויות. כך יכולנו לקבל רעיונות והשראה. מלבד זאת, שימשנו גם אוזן קשבת לסטודנטים בתקופה רבת אתגרים זו. הדיקנט בשיתוף היחידות האקדמיות והדקנים.ות אירגן פגישות יחידניות וקבוצתיות לטיפול בבעיות שונות שהסטודנטים הציפו. כמו כן פתחנו אתר ייעודי לטיפול פסיכולוגי לסטודנטים, בשיתוף עם המרצים.ות של בית הספר למדעי ההתנהגות".

 

תהליך זה סייע לכם?

 

"כמובן. היה מדובר בתהליך חיובי בסופו של דבר, משום שהוא העניק לנו את הניסיון והיכולת לנהל משברים ולפתח גמישות בתהליכי העבודה. במבט לאחור אנו רואים שהמכללה עברה תהליך מיחשובי מואץ שהיה אורך שנים בזמן 'רגיל' בזכות המשבר".

 

מהן התוכניות העתידיות? מה את יכולה לספר על שנה"ל תשפ"ב?

 

"השינויים שעשינו וההתייעלות בתקופת הקורונה בהחלט מעודדים אותנו להמשיך הלאה. השנה בשיתוף מנהל סטודנטים, ראשות המנהל ומנהלות בתי הספר הקמנו את מרכז השירות לסטודנטים.ות MyMta, מרכז שירות חדשני לסטודנט.ית שייפתח באופן רשמי במהלך סמסטר א' הנוכחי, לאחר פיילוט שקיימנו בסמסטר הקיץ האחרון עם תלמידי מדעי הסיעוד שהוכח כמוצלח. הוחלט כי מרכז השירות יעניק את שירותיו לכלל הסטודנטים.ות במכללה בכל התארים. העברת הטיפול בסטודנטים.ות ממנהלות בתי הספר למרכז השירות, ייעשה בשלבים. מרכז השירות יפעל בחלל חדש שהוכשר לצורך כך בבניין פומנטו ואנו מקווים ובטוחים שמהלך זה יצליח וישדרג את השירות הניתן לסטודנטים.ות במכללה".


"כל זאת לא יכול היה להתקיים לולא שיתוף הפעולה המבורך לו אני זוכה הן מצד הנהלת המכללה והסגל האקדמי והן מצד העובדים.ות המסורים.ות במנהל סטודנטים, בדיקנט הסטודנטים, במנהלות בתי הספר ועמיתי בפורום הניהולי. הרשימה ארוכה ולכן לא אנקוב בשמות", מוסיפה מיכל.



IMG_6435.jpg

IMG_6438.jpg

הקמת מרכז השירות החדש



 

את מצליחה למצוא זמן לעצמך? איך את מנצלת את שעות הפנאי המועטות שנותרו לך?

 

"בתקופת הקורונה הספקתי להשלים תואר שני בניהול סכסוכים וגישור באוניברסיטת תל אביב. בנוסף, אני מאוד אוהבת לעסוק בפעילות ספורטיבית, לקרוא ספרים ולצאת לטיולים בארץ ובעולם. כמובן, גם המשפחה מאוד חשובה לי ואני אוהבת לבלות זמן איכות עם נכדיי".

 

מיכל גם מעבירה את זמנה בהתנדבות בפנימייה המסייעת לילדים שהוצאו בצו בית־משפט מבתיהם והפעילה עבורם ספרייה עם חברה, והיא מתארת: "זו ספרייה ששימשה כמקום מפלט לשיחות אישיות, יותר ממקום לקריאת ספרים". מיכל גם השתתפה בתוכנית "אקו מעוז" למנהיגות בשירות הציבורי שאותה סיימה בשנת 2018. 

 

שיהיה בהצלחה רבה למיכל ולכל שותפיה במנהל הסטודנטים, דיקנט הסטודנטים ובמנהלות בתי הספר בשנה"ל תשפ"ב!