כניסה

איך להסתגל לצורת הלמידה החדשה

|

משבר הקורונה שינה בצורה חדה את העולם והשפיע על תחומים מגוונים. בין השאר, גם האוניברסיטאות והמכללות ברחבי העולם נאלצו לשנות את שיטת הלימוד ועברו לשיעורים מקוונים. ראיינו בקצרה את עדן סלובטיק, סטודנט לכלכלה וניהול, המשמש כרמ"ח רווחה באגודת הסטודנטים על האתגרים והיתרונות של הלימוד המקוון.


עדן סלובטיק (בן 25 מפתח תקווה), סטודנט שנה שנייה באקדמית תל־אביב-יפו, בתואר ראשון בכלכלה וניהול עם התמחות בניהול השירות, התבשר יחד עם שאר חברי אגודת הסטודנטים על השינויים בשיטת הלימוד, שעות ספורות לאחר הודעת הממשלה כי ישראל נכנסת לסגר. "שמחנו לגלות, הוא מספר: כי המכללה כבר הייתה ערוכה מראש למעבר להוראה מקוונת. כבר בשבוע הראשון או השני לסגר. בתחילת התהליך התקשורת החלה להעביר את המסר לסטודנטים כי שיטת הלימוד תשתנה, ולמרבה המזל המוסדות להכנה גבוהה קיבלו הודעה מוקדמת במטרה שיוכלו לבצע את השינויים הדרושים".


אילו שינויים התרחשו בחודשים הללו באקדמית תל אביב־יפו?


"המעבר ללימודים מקוונים היה מידי. חלק מהמרצים היו מוכנים מראש עם שיעורים מוקלטים, ואחרים התאימו את המצגות שהועברו בשידור חי לגרסאות ממוחשבות. כבר בשיעורים הראשונים הן המרצים והן הסטודנטים יכלו לתת משוב מהיר על נוחות הלמידה בשיטה זו, וכך ניתן היה לערוך שינויים בזמן קצר. "מבחינת המטלות, מוסיף עדן: לא היה שינוי גדול. גם לפני תקופת הקורונה היינו מגישים את המטלות בצורה מקוונת."


אילו אתגרים צלחו המרצים והסטודנטים במהלך השיעור המקוון?


"שמנו לב שחלק מהמרצים התקשו להעביר חומר במקצועות הריאליים. קשה יותר להעביר את המסר ללא לוח. למרבה המזל האקדמית התגייסה לספק לוח דיגיטלי למרצים, כדי שיוכלו להעביר את חומרי הלימוד על גבי המסך. לפני השימוש בטאבלטים הללו המרצים נהיו יותר יצירתיים, והוסיפו שרטוטים קופצים ואנימציות שעזרו להבין את השיעור. מבחינת הסטודנטים הדבר היה פחות מאתגר כי את שיעורי הבית היינו סורקים עם אפליקציות בטלפון ומעלים למערכת".


ביאור 2020-08-24 101728.png

  עדן סלובטיק


האם הרגשת שחלק מהסטודנטים מתקשים ללמוד בסביבה הביתית?


"האתגר של סטודנטים רבים היה להתרגל לשיטת לימוד אחרת, ללא מעברים בין כיתות ותנועה. למעשה, אתה מגלה שיום שלם אתה נמצא לבד מול קיר וצופה במסך. לא לכל אדם השיטה הזו נוחה ומתאימה. למשל, עבורי, נוח יותר לעבוד בכיתה, ואם יש שאלה בזמן השיעור אפשר לשאול במהירות חבר שיושב לידך".

"אני יודע שאוכלוסיית הורים ומשפחות רבות נתקלו גם בקושי כלכלי בשל משבר הקורונה. הילדים לא היו במוסדות הלימוד ולא כל משפחה יכלה להרשות לעצמה לוותר על המשכורת. מאמץ משולב של האקדמית תל אביב־יפו בשיתוף עם אגודת הסטודנטים נועד להקים קרן סיוע לסטודנטים. ניסינו לסייע לכולם למצוא משרה זמנית מהבית או במרחב הציבורי, ופרסמנו הזדמנויות להכנסה נוספת".


מהם לדעתך היתרונות של לימוד המקוון?


"שני יתרונות לשיטה זו. ראשית, חלק מהשיעורים מוקלטים ולאחר מכן עולים לאתר האקדמית. כך, אם היה חלק מסויים שלא הבנתי בשיעור, אני יכול לראות אותו שוב ושוב ולא להיות תלוי רק בסיכומים. חלק מהמרצים העלו את השיעור במצגות ברורות שקל מאד ללמוד איתן לשיעורי הבית ולמבחנים. גם יש יתרון גדול בלימודים בשעות נוחות. במיוחד כיום, כאשר הרבה מהסטודנטים הם בעלי משפחות ולא תמיד פנויים לראות את השיעור בשידור חי. ניתן לצפות בשיעור מאוחר יותר ולהתאים את שעות הלימוד לשעות העבודה והזמן עם הילדים".


Screenshot_1.png


כיצד הלקחים מתקופת הקורונה ישפיעו בעתיד לדעתך?


"עבורי, ההתנסות בזום פתחה עולם חדש לגמרי שאני מיישם גם במקומות אחרים. עכשיו העולם פתוח יותר לפגישות מקוונות ואין צורך להגיע לפגישות בארה"ב או בעיר מרוחקת. אפשר ללמוד מכל מקום ובכל שעה. מבחינת הקלטות השעורים, אני חושב שהשיטה הזו צריכה להמשיך גם בעתיד. ניתן יהיה להיפתח לקהל רחב יותר של סטודנטים שזקוק לגמישות הזו בשעות הלימוד.


כמה מילים לסיכום?


"אנו יודעים שמדובר בתקופה מאתגרת עבור רבים. לצד הקשיים, ישנה הזדמנות פז ללמוד בדרך שונה עד לתקופה שבה הלימודים יחזרו לסדרם. נסו לגלות את היתרונות בתקופה הזו ולצלוח אותה בצורה הטובה ביותר".