כניסה

"הדור הוותיק", "הדור החדש" וההשפעות ההדדיות שמתקיימות ביניהם

|

״זאת  אחריותו של "הדור הוותיק" להבין לתוך איזה עולם "הדור החדש" הגיע ואת ההשפעות ההדדיות שמתקיימות ביניהם״.

 

כך אומר אלדר חבושה, פסיכולוג המתמחה בטיפול בילדים ומתבגרים בשילוב הדרכות הורים, ובמבוגרים. אלדר יהיה חלק מצוות המרצים בתכנית ללימוד צעירים, שתושק החל משנת הלימודים הקרובה באקדמית תל אביב יפו, והוא עצמו בוגר האקדמית:

IMG-20160218-WA0007-1.jpg 

 

״הגעתי לאקדמית מתוך רצון להרחיב אופקים בתחום הפסיכולוגיה ותו לא. במרוצת הזמן למדתי להכיר ולהעריך גם את תחום הידע של הסוציולוגיה ואת החיבור (המתבקש) בין שניהם.

 

במהלך שנות התואר הראשון ומתוך התנסויות טיפוליות שחוויתי, התבהר לי שברצוני ללמוד ולעסוק בטיפול רגשי. על כן כיום אני מתמחה בפסיכולוגיה קלינית. האפשרות להחשף ולהיות במגע עם עולמם הרגשי של אחרים, ובמידה מסויימת להיות חלק ממנו, מניע אותי בצורה כזו שמאפשרת לי להמשיך ללמוד ולעבור את תהליך ההכשרה הארוך שתחום זה דורש״.

 

הצטרפתי לסגל התוכנית ללימודי צעירים ממש לאחרונה; כך שאני עוד סקרן בעצמי לראות לאן זה יתפתח. אני אעביר הרצאה שתעסוק בהשפעה שיש לכך שהתקשורת החברתית מתקיימת כיום בחלקה (ואולי ברובה) דרך הרשת על העולם הרגשי-חברתי של הצעירים״.

 

כיום אלדר הוא גם חלק מהצוות המקצועי של מרכז חברים, מכון שהוקם במטרה לתת מענה למצוקות ולקשיים שחווים צעירים בתחום החברתי:

 

״מגיעים אלינו, לרוב, ילדים ובני נוער אשר מסיבות שונות אינם מצליחים לייצר ולשמר קשרים מיטיבים עם הסביבה שלהם. הטיפול מתקיים בתוך קבוצה. דהיינו, טיפול קבוצתי שבו עיקר הדגש מושם על היחסים הנרקמים בין חברי הקבוצה. זוג הפסיכולוגים הנמצא בכל קבוצה, ומהווה בין היתר חלק אינטגרלי ממנה, משתדל להבין ולפרש את התנהלותו הרגשית והבינאישית של כל אחד מהמשתתפים בצורה שתקדם את יכולתו לקיים אינטראקציות מיטיבות יותר עם סביבתו״

 

מה החשיבות של לימודי צעירים בעיניך?

 

״אני חושב שתמיד יש פערים בין דוריים מבחינה של תפיסות, השקפות, אמונות וכו'. פערים אלה מייצרים חילוקי דעות ומאבקים אך יש בהם גם פוטנציאל אדיר ללמידה והתפתחות. הדבר נכון הן ברמה האינדיבידואלית והן ברמה החברתית-תרבותית.

 

עם מה היית רוצה שהלומדים בתכנית הצעירים יצאו?

 

בימינו כבר מאד מקובל למשל שפסיכולוגים ואנשי טיפול אחרים שמים ובצדק דגש עצום על עבודה עם הורים, למרות שכביכול הילד הוא "המטופל". זה נובע מתוך הבנה שהילד מתפתח בתוך עולם מאד ספציפי שאת רובו ההורים עצמם יוצרים, ועל מנת להבין את הילד, על המטפל וההורים להבין קודם כל את העולם הזה ואת הדרכים השונות שהוא משפיע על הילד, ולהיפך. אותה לוגיקה רלוונטית גם ברמה החברתית, והאתגרים שבכך הם מורכבים ואינסופיים.

 

לכן, עם קצת יותר ידע, ואולי חשוב מכך - עם אפשרות לראות בצורה רחבה ועמוקה יותר את הדור החדש שגדל כאן״.