כניסה

מודלים פוליטיים ומודלים כלכליים בקורסים ההתנסותיים

|

בקורס "יהודים-ערבים: דיאלוג, קונפליקט ויחסים", של ד"ר סאמר חלבי הסטודנטים מנהלים דיאלוג על מנת לבחון כיצד ניתן לגשר על פערים ודנים בסוגיות מורכבות הקשורות במרקם היחסים בין יהודים וערבים בחברה ובקמפוס. בקורס "יזמות חברתית כמשאב לחדשנות" של ד"ר צפריר בלוך הסטודנטים מתנסים בבניית תכניות עבודה עבור ארגונים וחברות במטרה לפתח מודלים חברתיים כלכליים


מבין עשרות הקורסים ההתנסותיים שמובילה האקדמית תל אביב יפו, בחרנו שתי דוגמאות העוסקות בקונפליקט היהודי ערבי ובפיתוח מודלים כלכליים-חברתיים. 


במסגרת הקורס "יהודים-ערבים: דיאלוג, קונפליקט ויחסים", של ד"ר סאמר חלבי מבית הספר למדעי ההתנהגות, מתחלקים הסטודנטים לצוותים מעורבים של יהודים וערבים, מנהלים דיאלוג בסוגיות מורכבות ויוצאים לשטח לבחון כיצד הפתרונות שיזמו באים לידי ביטוי בקהילה.   

"הקורס מבוסס על למידה אקדמית תוך כדי השתתפות פעילה בקבוצת דיאלוג מונחה", מסביר חלבי. "בחלק העיוני לומדים הסטודנטים תיאוריות בתחום יחסים בין-קבוצות: דעות קדומות, קונפליקטים ופתרונם. במקביל, במסגרת הדיאלוג, הם דנים באופן מונחה בסוגיות מורכבות הקשורות במרקם היחסים בין יהודים וערבים בחברה ובקמפוס, ובתוך כך לומדים על בשרם כיצד באות לידי ביטוי, בשטח, התיאוריות שלמדו".

כחלק מתהליך הלמידה יוצאים הסטודנטים, בצוותים מעורבים של יהודים וערבים, לקהילה כדי ליישם את הכלים שקיבלו במהלך הקורס ליצירת יוזמות התערבות חברתיות בשיתוף ארגונים מקומיים. כך למשל, בשנים האחרונות התמקדה העבודה החברתית בנושא אלימות, הסתה וגזענות באינטרנט בקרב בני-נוער.
 
ד"ר צפריר בלוך, מבית הספר לכלכלה וניהול, מוביל קורס התנסותי מרתק של "יזמות חברתית כמשאב לחדשנות". הקורס מיועד לאפשר לסטודנטים להפוך ידע אקדמי לתוכנית עבודה מעשית.

33.jpg
מתוך הקורס של סאמר חלבי

הקורס כולל ראיה ביקורתית של התפיסות הקיימות של פיתוח כלכלי וחברתי והצגה של מודלים חברתיים כלכליים חדשים, למשל כלכלה משתפת ומטבעות משלימים, שמנסים להתמודד עם ביקורות אלה, מתוך תפיסה של חברה, סביבה, כלכלה וממד הזמן (תפיסת הקיימות). בנוסף, על מנת להפוך את הקורס למעשי, הסטודנטים בקורס מתחלקים לקבוצות עבודה, כאשר כל קבוצה עובדת עם ארגון חברתי במטרה לכתוב הצעה לפרויקט או תכנית עבודה לפיתוח הארגון.
 
השנה ישתפו פעולה עם הקורס שלושה ארגונים חברתיים: פרויקט "נגיעות אקדמיות" שעוסק בהנגשת ההשכלה הגבוהה לאוכלוסייה הבוגרת של תושבי דרום תל אביב ויפו ומתמודד עם אתגר המשכיות התכנית מעבר לארבע שנים, עמותת חינוך לפסגות שעוסקת בחינוך למצוינות לילדים מהפריפריה הגיאוגרפית חברתית ומתמודדת עם אתגר הכנסת מערך טכנולוגי לארגון ותיכון עירוני ז' ביפו המאגד תלמידים מהחברה היהודית, ערבית מוסלמית, נוצרית ומהקהילה הזרה. החודש התקיים מפגש בין משתתפי הקורס לבין נציגי הארגונים שיעבדו בשיתוף פעולה עם הסטודנטים. הסטודנטים ידרשו למצוא פתרונות עבור צרכי הארגון.
 
כיום פועלים באקדמית תל אביב יפו 30 קורסים התנסותיים, שמהווים את הליבה של תפיסת האקדמיה החדשה, אותה מוביל נשיא המכללה פרופ' שלמה בידרמן. החזון הוביל לפיתוח למידה התנסותית, מחקר יישומי ורלוונטיות חברתית.