כניסה

בואו ללמוד עוד על חווית המשתמש - טל פלורנטין

|

ודאי שמעתם לא פעם ולא פעמיים את המונח ״חווית משתמש״, אך האם אתם באמת יודעים במה מדובר? האם אתם למעשה יודעים להבדיל בין UI לבין UX?


 

ביקשנו מטל פלורנטין, מנכ״ל חברת UXVision שנבחר לאחרונה לאחד מ-100 המשפיעים על ענף הדיגיטל הישראלי, להסביר במה מדובר:


 

״מדובר על תהליך התכנון והעיצוב של ממשקי המשתמש, אשר נועד ליצור מפגש אפקטיבי בין המוצר לבין המשתמשים.  כדי לעזור ולהבחין בין UI ל-UX, ביניהם יש הרבה הבדל והרבה בלבול, אפיון חוויית משתמש (UX DESIGN) עוסקת בתהליך שנועד לייצר ממשקי משתמש (UI) מוצלחים.
התוצאה היא חוויית המשתמש – אוסף המאפיינים של המפגש עם המוצר, מנקודת מבטו של המשתמש״.

 

TalFlorentin-2015-1.jpg 


 

טל הוא בוגר בית הספר למדעי המחשב של האקדמית, במסגרת תכנית ייעודית שהוצעה לבוגרי ממר״ם והוא מספר לנו על המשך דרכו המקצועית:


 

״התחלתי את המסלול המקצועי שלי כמפתח תוכנה ביחידת מחשב צה"לית. במסגרת השירות הצבאי שלי שימשתי במגוון תפקידים, החל ממפתח תוכנה ו- DBA. לאחר קורס הקצינים, הובלתי צוות פיתוח תוכנה, ובהמשך שימשתי כמנתח מערכות, מהנדס מערכת ובהמשך – מנהל פרויקט תוכנה.


 

עם השחרור, נתתי דרור לעולם היצירתי שלי ועסקתי בעיצוב אתרים תדמיתיים ב- Flash(היה פעם דבר כזה), והקמתי את המיזם הראשון שלי - פסיפוטו – שירות להפקת תמונות פסיפס והדפסה שלהם. הייתי הראשון aהביא את השירות הזה לישראל.


 

לימים, השתלבתי כמהנדס Pre-sale בחברת אבטחת מידע, משם נדדתי לניהול ופיתוח עסקי של תוכניות הלימודים בג'ון ברייס, ושם החל החיבור האמיתי שלי לתחום חוויית המשתמש. במסגרת העבודה שלי בג'ון ברייס, יצרתי לעצמי נישה של יעוץ בתחום חוויית המשתמש והתחלתי ללמד את התחום.


 

UXVision, החברה שבראשה אני עומד, היא בוטיק חוויית משתמש – מצד אחד, אני מוביל אפיון של ממשקי משתמש ללקוחות אסטרטגיים, ועובד מזה עשור עם הגופים הגדולים בישראל, ביניהם – בנק הפועלים, כלמוביל ואתרי יונדאי ומיצובישי, Payoneer, לאומי קארד, שטראוס, בזק בינלאומי, משטרת ישראל ועוד.


 

במסגרת הפעילות הזו, זכיתי לפני כשנתיים בפרס ה-UX AWARD הבינלאומי, אותו קיבלתי על העיצוב המחודש של אתר הבלוגים מה-וזה.


 

מן הצד השני, UXVision עוסקת בהכשרות והעברת הידע של תחום חוויית המשתמש.  במסגרת הפן ההדרכתי, הקמתי לפני כארבע שנים את מסלול ההסמכה למאפייני חוויית משתמש, אשר מבוצע בשיתוף עם ג'ון ברייס.


 

מדובר על מסלול הכשרה הנמשך 4 חודשים, מיועד לבעלי רקע קודם בעולם הדיגיטלי, ומכשיר אותם לעיסוק המעשי בתחום אפיון חוויית המשתמש. המסלול הוכר לפני כשנתיים וחצי כאחד מחמש תוכניות הלימודים הטובות בעולם, ויש לו כבר מעל 350 בוגרים שמשחקים אותה בתעשייה, במסגרת צוותי ה-UX של גופים מובילים, ביניהם HP, Amdocs, NICE, מטריקס, WIX, ועוד, וכן בחברות יעוץ מובילות בתחום כגון UXPert ו-Inkod.


 

במסגרת השליחות להעביר את תורת חוויית המשתמש לעולם, פרסמתי את הספר "חוויית המשתמש", שיצא לפני כחודשיים במהדורת 2017 עדכנית, ולפני כשנתיים, הפקתי את מגזין הקומיקס הראשון בעולם שעוסק ב-UX, העונה לשם UX Hero, ומוגש בחינם ברשת״.


 

זה נשמע המון, אך בכל זאת לטל יש די זמן פנוי כדי להתרחב למיזמים נוספים:


 

״בשנתיים האחרונות, מתחת לרדאר, אני עובד עם צוות בינלאומי על Summurai – מיזם עצמאי שלי. Summurai נולד מהצורך למצוא פתרון לבעיה היומיומית של ההתמודדות עם עודף מידע, צורך להיות מעודכן בהכל – כל הזמן, ומחסור בזמן ובסבלנות לקרוא.  


 

השירות שאנחנו עובדים עליו מתחיל בבסיסו בהתקנת תוסף צנוע לדפדפן, אשר בכל פעם שנתקלים במאמר שאנחנו רוצים לדעת מה כתוב בו, אבל לא רוצים לקרוא, לוחצים על כפתור אחד, ושולחים אותו. מן העבר השני מחכים אנשי מקצוע מיומנים, שמתעניינים באותם תחומים כמונו, אבל עם קצת יותר זמן.


 

תפקידם של ה-Summurais הוא לקרוא את המאמר עבורי ולסכם את הנקודות העיקריות שצריך לקחת מהמאמר. את הסיכום אנחנו ממירים לפורמט קולי ושולחים אותו לנייד, לנגן יעודי שבנינו, כך שבסופו של התהליך, הזמן מול המסך מנוצל לפרודוקטיביות, והתכנים שרציתי לדעת ולהתעדכן בהם, מגיעים אליי בפורמט קולי ומשלימים זמנים מתים כמו נהיגה.


 

השירות, אגב, מוצע בחינם עד להודעה חדשה, ואני עושה מאמצים שההודעה החדשה לא תבוא לעולם...
המוצר עובד במלואו ב-BETA מזה 3 חודשים, ואני עוסק בטיוב התהליכים ושיפור נוחות השימוש והאפקטיביות למשתמש, לקראת יציאה לאוויר.


 

סביב השירות הבסיסי הזה מתוכננים שירותים משלימים שחלקם כבר בפיתוח, אבל מוקדם לפרט. אני מזמין אתכם להירשם לרשימת ההמתנה באתר Summurai.com, אם גם לכם יש פחות מדי זמן פנוי״.


 

כאחד המשפיעים על הדיגיטל בישראל, כיצד היית מסכם את הענף הישראלי, לעומת ענפים מקבילים בעולם, ומה בעיניך הולך לקרות בחמש השנים הקרובות בתחום?


 

ענף הדיגיטל הישראלי נמצא על שני קטבים. מצד אחד הוא חדשני, עדכני ויצירתי מכולם, גם בקנה מידה בינלאומי, ומצד שני, אפשר למצוא בו גופי ענק שחיים 30 שנה מאחור ומסרבים ליישר קו.


 

בשנים האחרונות, אנחנו רואים התעוררות חד משמעית במודעות לחוויית משתמש ובהבנה של התהליכים הדיגיטליים וחשופים ליותר ויותר ארגונים שיוצאים מהקופסה שבנו להם בשנות התשעים, ומייצרים מוצרים, שירותים וממשקים עדכניים וראויים.


 

אני צופה שהמגמה הזו תעמיק ותשתלט על מרבית התעשייה בשנים הקרובות, כך שאנחנו – המשתמשים – נוכל להצליח יותר, להרגיש בנוח יותר, ואולי אפילו ליהנות קצת יותר.


 

שאלון אישי קצר:


הרגל סטודנטיאלי יוצא דופן:


נהגתי לצייר קריקטורות של מרבית המרצים שלי. את חלקן הענקתי למרצים באופן אישי וחלקן שמורות עדין אצלי ולא יוצגו לעולם...


 

מרצה/קורס:


מכל המרצים שהיו לי, אני לוקח איתי את ד"ר אלכס קומן.  ההרצאות של ד"ר קומן, כמו הוא עצמו, באו ממקום אחר והסתכלו רחוק יותר ורחב יותר, ובעיקר – נגעו בעולם המעשי, העסקי ובסיפורי ההצלחה והכשלון של יזמים ומיזמים.
מלבד זאת, שמורה לקומן נקודה חמה בליבי, מאחר והוא המרצה יחיד שהזכיר את חשיבותו של תחום חוויית המשתמש במסגרת הלימודים שלי.


 

מה קופץ לך ראשון כאשר אתה נכנס לאתר או אפליקציה?


 

אני מנסה לנטרל את מה שקופץ ראשון, ולהכנס מוקדם ככל האפשר לנקודת מבטו של המשתמש הרלוונטי.
לרוב, אנסה לשאול את עצמי "מי אני עכשיו", כלומר, באיזה כובע אני נכנס לאתר/אפליקציה, ומה אני מעוניין לעשות. מתוך נקודת המבט הזו, בדרך כלל קל מאד לראות מה עובד ומה לא עובד...


 

מה הכי מעצבן אותך?


יש מונח מקצועי באנגלית שנקרא "Weweing" – המבוסס על המילה We. המונח מתאר את התופעה האופיינית במסגרתה אנשים מאד אוהבים לדבר על עצמם ועל המוצר שלהם.
ביטוי טוב לזה הוא הצורך של אתרים לשים את סעיף ה"אודות" בתחילת האתר מימין, בעוד שלאף אחד לא מעניין לדעת שום דבר אודותם...
ביטוי אחר הוא הצורך של מנכ"לים לשים את תמונתם בראש דף הבית, ולספר על "דבר המנכ"ל", אשר גם הוא מעניין בעיקר... את המנכ"ל.


מתוך זה אפשר גם לקחת שיעור טוב לתכנון מוצרים. אל תדברו על עצמכם. דברו על המשתמש. ספרו איך תוכלו לפתור לה את הבעיה או לעשות לו טוב. ובשביל שתוכלו לדבר אליהם ולהיות רלוונטיים – למדו אודותם. בלו איתם זמן, כדי להבין מה הסיפור שלהם. לא מה הסיפור שלכם.ואם תשקיעו בהבנת הסיפור שלהן ושלהם, אולי גם הסיפור שלכם יהיה טוב...