כניסה

מרכז SEED מממש את החזון המשולב: מחקר, הוראה וקהילה

|

מרכז SEED לקשר הורה-תינוק והתפתחות פסיכולוגית מוקדמת, בראשות ד"ר דנה שי, מסכם שנה של פעילות משמעותית עם מחקרים פורצי דרך, שיתופי פעולה מסקרנים והרבה תכניות בדרך לשנתו השנייה. שנות הילדות המתקדמות - סיכום ביניים:


בהתאם לחזון האקדמית תל-אביב-יפו לרתום את משאביה האקדמיים לטובת החברה הישראלית, נפתח בתחילת 2019 מכון SEED לחקר השפעת הקשר הורה-תינוק על התפתחות רגשית בינקות. מטרתו: לקדם את בריאותם הנפשית של תינוקות וילדים צעירים באמצעות טיפוח הקשרים שלהם עם הוריהם, מטפליהם, אחיהם וחבריהם.


מה לא נאמר ונכתב אודות שלבי ההתפתחות של ילדות וילדים בגיל הרך והשפעתם המכרעת על השנים שיבואו. המרכז, בהובלתה של ד"ר דנה שי, נשען על מחקר מדעי קפדני ומתקדם, פיתוח ויישום תכניות טיפוליות חדשניות, מתן הכשרות מקצועיות וקידום של מדיניות ציבורית בתחום שנות הילדות המוקדמות.


השפעת מריבות בין בני הזוג במהלך ההיריון על היילוד? תופעת הדיכאון שאחרי לידה בקרב אבות? הרצאות ושיתופי פעולה עם פרויקט "דיגיטף" ביוזמת עיריית תל-אביב-יפו?  


הקליקו כאן לטעימה מפרסומי מכון SEED במהלך השנה החולפת

untitled-118.jpg

כעת, בצעד בוטח, נכנס מרכז המחקר לקשרי הורה-תינוק אל השנה השנייה להתפתחותו, כאשר הוא נשען על ארבעה נדבכים, המהווים את המסד והטפחות של המכללה האקדמית תל-אביב-יפו, למן ייסודה: מחקר יישומי, הכשרה וטיפול בתוך הקהילה השוכנת בינות למכללה ורתימת כל אלה לשינויים מעשיים ורגולטוריים. כפי שמפרטת ד"ר דנה שי:


"יש היום קורסים אקדמיים שקשורים להתפתחות הרגשית המוקדמת של ילדים", מספרת ד"ר שי. "הרבה מהקורסים הללו משלבים תאוריה ואקדמיה יחד עם מחקר ועבודה בשטח. זה נותן לסטודנטים חוויה אקדמית עגולה ואינטגרטיבית, איך התחום רלוונטי בחיי היום-יום. סטודנטים יוצאים לשטח, חווים את העבודה של חוקר ושל פסיכולוג קליני כבר בתואר הראשון. בתואר השני, משתלבים גם סטודנטים מהמגמות הקליניות וההתפתחותיות ועושים עבודות תזה וגמר בתחומים שקשורים להתפתחות הרגשית המוקדמת".


אחת התכניות החשובות לעתיד המכון תעסוק בקהילה. "אנחנו ממשיכים לקדם קליניקה קהילתית, שמצד אחד תאפשר לאוכלוסייה המקומית לצרוך ולקבל שירותים של ליווי, אבחון וטיפול של תינוקות והמשפחות שלהם, וגם יאפשר לסטודנטים ולבוגרים לעשות התמחויות ופרקטיקום בתחומים הללו. מדובר במימוש החזון של המכללה למן ייסודה: סטנדרט לימודים של מצוינות, תוך יצירת מערכות גומלין עם הקהילה המקומית המגוונת – על כלל מורכבויותיה".


"באופן כללי, SEED עובד צמוד לשטח ובהתאם לצרכי השטח", הדגישה ד"ר שי. "אנחנו מוצפים בפניות מהשטח: ממשרדים ממשלתיים, עיריות, מרפאות ומכונים שנותנים שירותים התפתחותיים וכן גופים פרטיים, שמעוניינים לעבוד איתנו ולצרוך שירותים או ידע. בשנה האחרונה, מאז כנס הפתיחה המוצלח, אנחנו לא מפסיקים לקבל פניות לשיתופי פעולה. SEED צומח עם הכיוונים הנדרשים. לא אנחנו מציגים אג'נדה, אלא מנסים להתאים את עצמנו לדרישת השטח. יש הרבה מאוד רצון לקבל ידע על ההתפתחות הרגשית המוקדמת של ילדים והחשיבות של קשר הורה-תינוק, ממקום מבוסס מחקר וחשיבה אקדמית".


לצד מספר מחקרים שמתנהלים במכון ובקשות למענקי מחקר שהוגשו, ב-SEED מכשירים גם אנשי מקצוע בתחום ההתפתחות הטכנולוגית המוקדמת. כדוגמא לכך, מרכז SEED הפך לשותף אסטרטגי של הג'וינט במסגרת פרויקט אלף הימים "אנחנו, יחד עם הג'וינט ואוניברסיטת חיפה, מכשירים אנשי מקצוע שעובדים עם תינוקות והורים בחברה הבדואית. אנחנו מכשירים אותם לאמץ גישה שרואה את הקשר הורה-תינוק כקשר חיוני להתפתחות תקינה בכל הרמות. הם יכשירו אנשים שייכנסו לבתים ויסייעו לאבות ולאמהות לקדם את הקשר".

1.jpg