כניסה

ההוראה הפרונטלית שוב אתנו – עצות לעמידה מול קהל

|

כולנו רוצים לרכוש את היכולת לעמוד ולדבר בביטחון מול קהל, על אחת כמה וכמה חשיבות לכך בקרב סגל המרצים והמרצות באקדמית. אחרי מעל שנה של הוראה מול מסך המחשב, אספנו את העצות הבאות



להתכונן
אם תגיעו מוכנים.ות לשיעור, תרגישו בטוחים.ות יותר, מדובר בכלל הכי חשוב. עליכם.ן להתאמן “על יבש”, לזכור את סדר השיעור, להכיר מראש את חלל הכתה ולעשות כל הנדרש כדי להגיע מוכנים.ות. שלושים השניות הראשונות בהרצאה הן הכי קשות, ואותן כדאי ללמוד בעל-פה.

להתחשב ביכולת הריכוז של קהל הסטודנטים.ות
יכולת הריכוז הממוצעת של בני-אדם נעה בין שלוש לשבע דקות. כדאי להכין את ההרצאה כאוסף של נאומים קטנים, ליצור קשר עין, להוסיף מימד אישי (קחו כל הזדמנות להאניש את העובדות היבשות במצגת, לספר סיפור) לא מומלץ להקריא מהכתוב כשהעיניים ממוקדות רק בו.

הפעלה אקטיבית של הסטודנטים.ות
מול קהל שאינו מגיב, אי הודאות מגבירה את החרדה: “מה הם חושבים עלי? האם הדברים ברורים בכלל? בטח איבדתי אותם כבר מזמן”. כדי להתמודד עם החששות הדרך הכי טובה היא לנטרל את הפאסיביות של הקהל, לזרוק בדיחות קטנות לאורך ההרצאה או לשאול שאלה פתוחה, להזמין את הקהל להרים ידיים אם הדברים מוכרים להם. מומלץ להשאיר מקום לשאלות לא רק בסוף ההרצאה אלא בשלבי ביניים שונים ולבנות כימיה עם הקהל.

להכין תכנית מגירה
תקלות קורות, אבל הן לא מהוות בעיה אם מגיעים מצוידים בפתרון מתאים, כזה, שיחליף את המצגת הממוחשבת כשפתאום אין חשמל או כששכחתם ציוד.

לדבר על הלחץ
אם הנך מרצה חדש.ה, חסר.ת ניסיון או בעל.ת קושי בעמידה מול קהל, במקום לנסות להסתיר את הקושי שלכם.ן מומלץ לתקשר אותו. זה לא מזיק ואפילו מגביר את הקשב של הקהל. אם יש לכם בדיחה קצרה, המבטאת את הרגשתכם.ן, זה הזמן לספר אותה.

להתנועע במידה
המסר תלוי גם בשפת הגוף, מסרים לא מילוליים עוברים בדרך זו. כדי ליצור קשר טוב עם הקהל, חשוב להעביר את המבט מצד אחד של החדר לצד השני. את הידיים מומלץ להחזיק נמוך ורגוע או להחזיק עט (זה עוזר כדי לא לדבר יותר מדי עם הידיים). אם מניעים אותן, רצוי לעשות זאת בתנועות רכות ועגולות ולהשתמש בידיים פתוחות, לא באגרופים. תנועות גוף עצבניות, התנודדות מצד לצד, ידיים בכיסים, ידיים בשיער ומחוות רבות אחרות משדרות מתח, חוסר ביטחון ומרתיעות. במידה ואי השקט מכריח אותנו לזוז, מוטב לנוע באופן רצוני במרחב תוך כדי ההרצאה.

מומלץ לתרגל דיקציה
חשוב שההגייה תהיה ברורה על מנת למנוע מההערות כמו “מה אמרת? לא שומעים!”.

צפה בהקלטות הנאומים שלך
במידת האפשר, צפה.י בהקלטות זום של השיעורים שלך. אפשר לשפר באופן דרמטי את הכישורים שלך בדיבור מול קהל על ידי צפייה בעצמך.

נסיים בשני משפטים מנחים:

כאשר אתה עושה טעות, זה מפריע בעיקר לך

פחות זה יותר – תמיד כדאי להשאיר טעם של עוד בסיום השיעור

 

המשך הצלחה לסגל האקדמי בשנת הלימודים!