כניסה

הכירו את פרויקט אריאל

|

גם הזרע הקטן ביותר יודע שכדי לצמוח, עליו להיות מונח בעפר, להיות מכוסה באפלה ולהילחם כדי להגיע אל האור".


 

פרויקט אריאל, עסק חברתי של גינון טיפולי לילדים ונוער בסיכון במסגרות החינוכיות, מציע לילדים ולהוריהם דרך אלטרנטיבית להתמודד עם בעיות רגשיות. הפרויקט קם לפני שלוש וחצי שנים במסגרת החממה ליזמות חברתית עסקית של המכללה האקדמית תל אביב יפו.


 

רומי קנטי, בוגרת תואר ראשון בכלכלה ובניהול וכיום מנהלת החממה ליזמות חברתית עסקית, מספרת: "את התכנית השנתית מלווה מטפל מוסמך בגינון, אשר יחד איתו הילדים שותלים, זורעים, עודרים ולבסוף מקימים גינה מרהיבה בשטח בית הספר. הגינה מהווה מקור הצלחה וגאווה המשפרת את הביטחון העצמי וכן את תחושות האחריות והמחויבות של הילדים".


 

רומי הקימה את הפרויקט ביחד עם סטודנטית לכלכלה וניהול וכיום מנכ"לית עמותת טופז ולאחר מכן הצטרף אליהן יזם נוסף מהחממה ליזמות עסקית-חברתית.


 

שם הפרויקט קרוי ע"ש חבר ללימודים, שהקדיש זמן רב לעבודה עם נוער בסיכון והגה רעיון של שילוב בין עבודה עם נוער לבין עבודת גננות. את החלום הוא לא זכה להגשים, לאחר ששם קץ לחייו בשנת 2012. החליטו חברותיו, לא רק לספסל הלימודים, להפוך את החלום שלו למציאות:


 

מה המטרות של פרוייט אריאל?


 

"פרויקט אריאל מבקש לאפשר מקום מחבק ותומך לילדים ונוער, מקום בו הם מרגשים בטוחים להתמודד עם מצוקות רגשיות וחברתיות, ע"י הנגשת כלי טיפולי לבתי הספר ולהורים, מתן מענה טיפולי ורגשי יעיל לבני נוער ולילדים, חיבור התלמידים לערכי הטבע והאדמה ושיפור חזות בית הספר".


 

מהו גינון טיפולי?


 

"גינון טיפולי הוא שיטת טיפול העושה שימוש בצמחים ובפעילויות הקשורות לגינון לשם שיפור ברווחתו הפיזית והנפשית של האדם. הגינון הטיפולי מתאים לקשת רחבה של אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים ונותן מענה להיבטים חברתיים, נפשיים, פיזיים, רגשיים והתנהגותיים.


 

איך זה עובד?


 

"כל קבוצה נפגשת אחת לשבוע לפעילות בגינה בה עודרים, שותלים וזורעים על מנת להקים ולטפח גינה בתוך בית הספר. העבודה וההכרות עם האדמה יחד עם ההתקדמות וההתפתחות האישית מובילות לשיפור הדימוי העצמי ומהוות מקור להצלחה בתחומים נוספים.


 

אנו פועלים בתוך בית הספר מכיוון שאנו מאמינים שכך נוצר חיבור אמיתי למקום בו נמצא התלמיד ברוב שעות היום ופעילות זו יוצרת מעגלי השפעה גדולים ונרחבים.


 

התכנית הטיפולית נבנית בתחילת שנה עם כל המטפלים בגינון יחד עם מטפלת בגינון מאוד בכירה. התכנית מיישמת דגשים שונים המותאמים לעונות השנה, תהליך הקמת הגינה ועוד, אך לכל מטפל את יש האוטונומיה להתאים את התכנית בהתאם להתקדמות הטיפולית והמעשית בכל קבוצה איתה פועל.


 

לאחר שהקבוצה צברה ניסיון בעבודה בגינה, חונכים חברי הקבוצה תלמידים נוספים מבית הספר בעבודה משותפת בגינה. כמו כן, בתהליך חניכה זה יוצרת הקבוצה פרויקטים ירוקים וחזותיים למען שיפור הנראות בבית הספר. החניכה מצריכה מבני הנוער ומהילדים למידה עצמית ויכולת העברת ידע שזה עתה למדו לאוכלוסייה נוספת. דבר זה מוביל לתחושה שהם מסוגלים להוביל קבוצה, לעמוד מולה ולהפגין ביטחון בידע שלהם ובמי שהם. כל הדברים הללו משפיעים גם בגינה וגם מחוץ לגבולות הפרויקט ברמה האישית של כל אחד ואחת.


 

בסוף השנה קבוצת חניכי הפרויקט, שמכונה גם "קבוצת המנהיגות הירוקה", מובילים יום שיא ירוק שבו משתתפים כל תלמידי בית הספר".


מהי הצלחה עבורכם?


 

הצלחה נמדדת בשינוי חיובי אצל הפרט. החל מהשתתפות בפעילות, כלה בעזרה לזולת ועד שיפור בלימודים וחיזוק האני העצמי. שינויים אלו נמדדים בדוחות טיפוליים, ובפגישה חודשית בין המטפלת בגינון לצוות הטיפולי של בית הספר.


 

עם מה הילדים יוצאים?


 

"שלוש אבני הדרך שעליהן מושתת המיזם הן: תחושת הצלחה, מסוגלות והעצמת ילדים ובני הנוער. ערכים אלו שזורים בתכנית מתחילתה ועד סופה. התכנית מהווה מקום העצמה והצלחה, כאשר במהלכה חווים התלמידים תחושות הצלחה דרך הגינה. כמו כן ההתנדבות משפיעה על מעגלים מתרחבים ונותנת להם תחושת מחויבות ואחריות".