כניסה

הבנת המציאות - צעד ראשון לקראת שינוי חברתי - ד"ר סאמר חלבי

|

״המטרה העיקרית שלי כמרצה מלבד הקניית ידע מרתק ומעניין בפסיכולוגיה החברתית, היא לגרום לסטודנטים להסתכל על המציאות שלהם בעין בוחנת וביקורתית״.


 

כך אומר ד״ר סאמר חלבי, מרצה לפסיכולוגיה חברתית בבית הספר למדעי ההתנהגות באקדמית תל-אביב-יפו. ד״ר חלבי מעביר קורסי מבוא בפסיכולוגיה חברתית והוא מסביר מדוע בחר לעסוק דווקא בתחום הזה:


1517656_1201403183234014_2265183516572021356_n.jpg 

״מה שהוביל אותי בדרכי האקדמית היה לנסות להבין יחסים חברתיים, פחות ברמת הפרט  ויותר ברמת הקבוצה. כבן לקבוצת מיעוט בעצמי, כנראה שהייתי רגיש לנושא  וער למורכבות שלו ולכן זאת הייתה העדיפות.
״את התואר הראשון בפסיכולוגיה ובחינוך עשיתי באוני׳ חיפה. משם המשכתי ללימודי תואר שני בפסיכולוגיה חברתית באוני׳ תל אביב  ותואר שלישי, שעסק ביחסי עזרה בין קבוצות, באוניברסיטת חיפה״.


 

המחקרים שבהם היה מעורב ד״ר חלבי זכו בעבר בפרסים מה-ISF, הקרן הלאומית למדע, המועצה להשכלה גבוהה, אוני׳ חיפה וכן האקדמית תל אביב-יפו. זה עתה זכה ד״ר חלבי במענק נוסף על המחקר הנוכחי והוא מפרט עליו:


 

״עיקר המחקר שלי עוסק ביחסים בין קבוצות ובמיוחד ביחסי כוח וסטטוס הבאים לידי ביטוי גם ביחסים פרו חברתיים. במהלך עבודת מחקר זו פיתחנו (פרופ' אריה נדלר ואני) מודל המשלב בין תיאוריות בין קבוצתיות לבין התנהגות עזרה. מודל זה מנסה להבין כיצד, מתי ואיך קבוצות חזקות וחלשות לעיתים משתמשות ביחסי עזרה כדי לבסס או לקרוא תיגר על יחסי סטטוס קיימים.


 

תכנית המחקר שלנו תבחן כיצד אנשים יסבירו ויפרשו התנהגות של בקשת עזרה של אדם השייך לקבוצה חלשה. האם בקשה זו תיוחס למאפיינים פנימיים של המבקש  (חוסר יכולת, אי רצון להשקיע) או לנסיבות חיצוניות (לחץ בעבודה, קושי מטלה)? ואיך השתייכות לקבוצה חזקה מול קבוצה חלשה משפיע על תהליכי ייחוס אלה.


 

מלבד תחום זה, אני עוסק במחקר הבוחן פיוס בין קבוצות וכיצד ניתן להתמודד עם סוגיות או גורמים המעכבים תהליכי פיוס. במסגרת מחקר זה, אנו בוחנים לדוגמא את ההשפעה של התנצלות על סוגיה (למשל התנצלות בין אישית מול בין קבוצתית) על נכונות פרטים להתפייס ולמחול, כיצד תפיסת הקורבנות הקבוצתית פוגעת בסיכוי לפיוס״.


 

בתחום הפיוס, מעביר  ד״ר חלבי קורסים ייחודיים לאקדמית תל-אביב-יפו, שתכניהם נגזרים לא מעט מהרכב אוכלוסיית הסטודנטים:


 

״כאמור, עיקר המחקר שלי נסוב סביב יחסים בין קבוצות.  כנגזרת מעיסוק מחקרי זה, אני מציע קורס ייחודי בשם דיאלוג, שעוסק בקונפליקט הערבי –יהודי. במסגרת קורס זה, סטודנטים יהודים וערבים במכללה נפגשים במשך לסמסטר שלם ומנסים לדבר ולהבין את הקונפליקט ומשמעותו על כל צד וכיצד כל קבוצה תופסת וחווה את אשר מתרחש.


 

המציאות שלנו הינה מציאות מורכבת ולא קלה, ולכן חשוב לי שהסטודנט יראה מעבר למה שמובן מאליו, ינסה להבין את השורשים והסיבות של תופעות והתנהגויות חברתיות. זהו צעד הכרחי בשאיפה ליצור שינוי חברתי".