כניסה

מה הקשר בין ביליארד למתמטיקה?

|

"היתרון שלי הוא שאני מגיעה מתחום הוראת המתמטיקה ולא המתמטיקה עצמה. זהו תחום שמלמד אותך כמרצה לחשוב דרך העיניים של הסטודנטים, להבין את הקשיים שלהם, להבין היכן הם עלולים להיתקע ולהאיר בפניהם את הדרך להימנע משגיאות נפוצות״.


 

הכירו את אסנת גניסלב דוברונסקי, המעבירה קורסים במתמטיקה לסטודנטים לשנה א׳ בבית הספר למדעי המחשב וקורס בתורת ההנמקה.

 

untitled.png 


 

למה בעצם מתמטיקה?


 

"מתמטיקה זו אהבה גדולה מגיל מאוד צעיר. הסיבה לכך היא כי מתמטיקה היא תחום המאפשר לך לחשוב. אני לא אוהבת שמנחיתים עליי עובדות, ואומרים לי ׳זה ככה, כי זה ככה׳. אני אוהבת לחקור לעומק ולהבין ׳למה׳. במתמטיקה יש הרבה מקומות שאפשר להגיע אליהם עם ה-׳למה׳."


 

"למדתי תואר ראשון בקרימינולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוני׳ בר אילן. יש לי תעודת הוראה במתמטיקה מסמינר הקיבוצים ולאחר מכן עשיתי תואר שני בהוראת המתמטיקה באוני׳ תל אביב. אני כבר 12 שנה מלמדת באקדמית.


 

אני באה ממקום של להבין את הסטודנטים. זה גם עוזר שאני בעלת תואר בקרימינולוגיה, כי לימדו אותי לחוש אמפתיה לאנשים שאני באה במגע איתם, להבין אותם, להיכנס לליבם ולהבין למה ואיפה הם טועים."


 

מהי תורת ההנמקה?


 

"תורת ההנמקה הוא קורס שמסביר איך להשתמש בהגדרות, איך לקרוא ולכתוב הגדרות, איך להוכיח טענות, ואיך להפריכן. למעשה, כל קורס במדעי המחשב, מתמטי או לא, יש בו שימוש בהוכחות ובהגדרות. מדובר בקורס ייחודי לאקדמית, שלא קיים בשום מוסד אקדמי אחר. הוא נולד בעקבות הערות וטענות של מרצים משנים מתקדמות, שחשו כי הסטודנטים מגיעים לקורסים שלהם לא מוכנים. תפקיד הקורס הוא לתת לסטודנטים בסיס נאות לקורסים מתקדמים.


 

הקורס קיים כבר למעלה משמונה שנים, וממה ששמענו מהשטח, מהסטודנטים, הבנו שהוא הכרחי וכבר מרגישים את השינוי.


 

מעבר לכך יש לי ״בייבי״ אישי באקדמית והוא מסלול המיוחד למדעי המחשב – הקבוצה המתוגברת, המיועד לסטודנטים אשר אינם עומדים בתנאי הקבלה במלואם, והם סטודנטים על תנאי ומחויבים לעבור את כל הקורסים של שנה א' בהצלחה. הסטודנטים האלה נפגשים איתי 12 שעות בשבוע, בסמסטר א׳. אני מכירה אותם אישית, שזה די נדיר באקדמיה. מדובר בסטודנטים לכל דבר אלא שהם מקבלים יותר שעות פרונטליות ובנוסף מקבלים עוד תגבור, והשעות הנוספות הללו הן ברובן איתי.


 

אני מלמדת את הסטודנטים במסלול הזה מרגע שנוצר המסלול הזה ולמעשה בחרו בי, כי הגישה שלי שונה מזאת של מרצה שהוא פרופ׳ למתמטיקה. אני מספקת לסטודנטים האלה נחיתה יותר רכה באקדמית."


 

מעבר לאהבה למתמטיקה, לאסנת יש אהבה נוספת לתחום קצת פחות צפוי:


 

״הביליארד עבורי היה תחביב הרבה שנים, עד שהכרתי את מי שלימים הפך להיות בעלי, שהיה אלוף הארץ. אחרי שהכרתי אותו, הבנתי שאני בעצם לא יודעת לשחק ופיתחתי הבנה טובה יותר במשחק, שמשלב הרבה מאוד מתמטיקה, פיזיקה וכימיה.


 

מה שקורה על שולחן הביליארד משלב הרבה מאוד אלמנטים מהמדעים המדויקים. לכן החיבור בין הביליארד לביני היה מושלם. התחלתי להתאמן בצורה רצינית, הפכתי לאלופת הארץ לנשים ובעלי ואני ייצגנו את ישראל בכמה אליפויות בחו״ל. אבל מאז שנולד בני הבכור, לצערי כבר אין זמן לעיסוק במשחק״.


 

לסיכום, כמרצה, מה היית רוצה שהסטודנטים יקבלו מהקורסים שלך? עם מה הם יוצאים?


 

״אני משלבת תמיד חשיבה מחוץ לקופסה: תמיד יש חידות ואתגרי חשיבה שנלקחו מראיונות עבור משרות הייטק, שלמעשה אל השוק הזה הסטודנטים מכוונים. חשוב לי שהחשיבה של הסטודנטים תהיה כזאת שהיא מעבר לחשיבה של איך מקבלים ציון עובר במבחן.


 

לדעתי מי שנקלט ומצליח בשוק העבודה הם האנשים הלא בנאליים, במיוחד בתחום של ההייטק ועל אחת כמה וכמה, כאשר מדובר בסטודנטים במסלול המיוחד. אני נותנת להם מוטיבציה ומדרבנת אותם לחשוב אחרת, לא רק איך עוברים את המבחן.


 

אני מקווה שאני מצליחה להשפיע, ולו במעט על מסלול לימודים וחיים מאתגר ומקדם עבור הסטודנטים שלי, ומאפשרת להם קרש קפיצה לחשיבה יצירתית ויציבה".