כניסה

הרשמה לסדנה לאסטרטגיות הוראה המקדמות הבניית ידע

הסדנה תתקיים ב 6.11.2016 בשעה 09:00.

הסדנה נבנתה על ציר התבוננות: מהמרצה לסטודנט. הסדנה תוביל את המרצים מהתבוננות פנימית ואישית באופן שבו הם חושבים על הוראה, להבנת תהליכי למידה המתקיימים אצל הסטודנטים. הסדנה תאפשר הרחבת הידע שלהמרצים אודות אסטרטגיות הוראה מרכזיות שניתן להשתמש בהם ותכלול ברובה התנסות אישית וקבוצתית.

1.  סדנת היכרות של כל מרצה עם המבנים הקוגניטיביים האישיים, המשמשים אותו בהוראה.

 הסדנה מבוססת על תיאורית Personal Constructs Psychology . המרצים ישתתפו בהפעלה שתציף אצל כל אחד את המבנים הקוגניטיביים היחודיים לו, המשרתים אותו בהוראה. המודעות לקיום המבנים הקוגנטיביים  תוביל להכרה בשונות של המבנה הקוגניטיבי של בני האדם באופן כללי (ובעיקר בשונות בין הסטודנטים והמרצים) והשלכות השונות הזו על תהליך הלמידה.

 

2.  שולייאות קוגניטיבית (Cognitive apprenticeship)

בשל הצורך להתיחס למבנים הקוגניטיביים השונים יש לבסס אסטרטגיה המאפשרת הבניית ידע ומיומנויות באופן הדרגתי באמצעות שלבים מובנים (Modeling, coaching, fading out). בחלק זה, לאחר התנסות קצרה משותפת, כל קבוצה קטנה תבנה סילבוס של קורס מסוים על פי דגם השולינות הקוגניטיבית. הסדנה מאפשרת למרצים להבין היכן "קפצו" לשלב מאוחר בהוראה הקודמת שלהם ואיך לארגן את ההוראה כך שתתקיים בה הבניה הדרגתית של הידע בנושא הקורס.

3. אסטרטגיית שאילת שאלות מסדר גבוה ופתוח מיומנויות wait time  לגיוס חשיבה מעמיקה אצל הסטודנטים

 

הוראה היא המקצוע היחיד בו שואל השאלה הוא זה שיודע את התשובה, בעוד שהסטודנטים מנסים לנחש מה המרצה היה רוצה לשמוע כתשובה. "משחק ניחושים" זה אינו יעיל ללמידה. בחלק זה של הסדנה נלמד לסווג את השאלות הנשאלות בכתה לשאלות מסדר נמוך (שאלות הדורשות שליפת ידע) ומסדר גבוה (שאלות המחייבות חשיבה). בנוסף, מתקיים בשעור מעין "פינג-פונג" עם הסטודנט הראשון שעונה. תהליך זה לא מאפשר חשיבה אצל שאר הסטודנטים. נלמד אודות אסטרטגיית הwait time  באמצעותה ניתנת הזדמנות ליותר סטודנטים לחשוב, ולענות תשובות מעמיקות יותר.

 

4. שיחת סיום בה נערוך רפלקציה על מה שנלמד ביום הזה מתוך מטרה להגיע למסקנה אודות למידה הבנייתית מהי?