כניסה

E-Sport

משחקי מחשב בזמן הלימודים, חשבתם שזה חלום? חשבו שוב.
כיום יש מועדון פעיל ושוקק המנוהל על ידי הסטודנטים- מועדון ספורט אלקטרוני של האקדמית תל אביב-יפו הראשון מסוגו בארץ.
אתם גיימרים טובים – אתם יכולים להשתפר
 
הפעילות במועדון לא תתמצה במשחקים/אימונים ותחרויות בלבד – אלא גם בהדרכות עבור אנשים שהתחום חדש עבורם ואף לשחקנים ותיקים יותר המעוניינים ללמוד זה מזה כדי להשתפר. כך בעצם המועדון פונה גם לשחקנים המעוניינים להכיר שחקנים אחרים, ליצור קבוצות ואף להתחרות וגם לסטודנטים שרוצים לקבל טעימה מעולם ה-e-Sports – והוא מסייע להרחיב ולהפיץ את ענף זה גם בארץ.

 

 

חשיבה אסטרטגית
בהדרכות (שאת רובן ינהלו הסטודנטים בעצמם) יוכלו המשתתפים ללמוד עקרונות של משחקים שונים, אסטרטגיות, טריקים, רעיונות ותובנות – כדי להשתפר ולהתפתח. למרות שבשלב זה המכללה אינה מעניקה נקודות זכות או בונוס דומה למשתתפים, עצם ההשתתפות מפתחת בקרב הסטודנטים יכולות חשיבה אסטרטגית וחשיבה יצירתית, ניתוח מהלכים, חלוקת קשב, עבודת צוות, חידוד רפלקסים ורוח ספורטיבית.

 

כמו עם ענפי ספורט רבים אחרים בעולם, מקובל בין מוסדות הלימוד האקדמיים לפתוח מועדוני ספורט ולקיים תחרויות ענק בין המוסדות. בנושא זה, ענף ה-e-Sports אינו יוצא דופן, אלא רק חדש. ואכן בארה"ב ובאירופה כבר קיימים מועדוני ספורט אקדמיים רבים לנושא, ויש מוסדות לימוד אקדמיים המציעים מלגות לספורטאים מצטיינים בתחום זה (יש למה לחכות). מה גם שענף ספורט זה כולל משחקים המבוססים רבות על (ומפתחים) חשיבה, ניתוח מהלכי יריב, קבלת החלטות ויכולות ניבוי – כישורים הדרושים ומועילים לכל מקצוע אקדמי.
  מה זה ספורט אלקטרוני?
 
e-Sports הוא תחום שהתפתח כבר מתחילת שנות ה-2000 בעולם וכיום נחשב בעולם לאחד מענפי הספורט הגדולים ביותר (מבחינת כמות צופים ושחקנים), והוא אף ממשיך לגדול מדי שנה. כבר משנות ה-80 ניתן היה לראות שימוש במשחקי מחשב במסגרת תחרותית. אמנם אז התחרויות לא היו נושאות פרסים ונצפות בכל העולם, אך העיקרון נולד כבר אז.

 

בתחילת שנות ה-2000 כבר ניתן היה לראות תחרויות (בעיקר במשחקים של אחד-נגד-אחד) שהעניקו פרסים כספיים ואף הצליחו למלא אולמות במאות אנשים שהגיעו לצפות ולהשתתף. למען האמת, כבר בשנים אלו זה הפך לספורט של ממש בקוריאה (שם לא מעט אנשים הפכו זאת כבר אז לקריירה) אך בראייה כלל-עולמית, עולם ה-e-Sport היה רק בחיתוליו.

 

רק בשנות ה-2010 חל השינוי האמיתי, ומשחקים כמו League of legends, Starcraft, Hearthstone ואחרים הפכו בעצם ל-Spectators sport, כלומר מספר הצופים (להבדיל משחקנים) גדל משמעותית. לדוגמא, במשחקי הגמר של ה-LCS (אליפות העולם ב-League of legends) בשנת 2013 צפו כ-32 מיליון איש ברחבי העולם, ומתוכם 40 אלף מילאו את האיצטדיון עצמו בו התקיימו המשחקים. מספרים אלו הם יותר מכפול ממספר הצופים ב-World series של הבייסבול האמריקאי, ואף יותר ממספר הצופים במשחק הגמר האחרון של ה-NBA. מאחר ועד היום כמות הצופים והשחקנים הינה בעלייה מתמדת, ניתן להבין שמדובר בשינוי של ממש ולא טרנד חולף.
 
גיימינג זה ספורט?
השימוש במילה "ספורט" בהקשר לגיימינג נראה בתחילה תמוה בעיני אנשים רבים, אך כאשר מנסים להשוות באופן אובייקטיבי בין ענפי ספורט מן המניין לבין ענף זה מתגלה שקיימים עקרונות דומים רבים: תחרותיות, חשיבה טקטית ואסטרטגית, שיתוף פעולה (רוב משחקי ה-e-Sports כיום הם משחקי קבוצות) ועבודת צוות, חלוקת קשב, שיפור כתוצאה של אימונים ואף כישרון אישי. אמנם אין בענף זה את האלמנט האתלטי, אך קיימים גם ענפי ספורט אחרים (כגון: שח-מט, דיבייט, סנוקר, באולינג וכו') שאינם מתבססים על כושר גופני.

 

השילוב בין קווי דמיון אלה לבין כך שקיימת בעולם דרישה גבוהה לצפייה בקבוצות של שחקנים מקצועיים הפכו את הענף לספורט של ממש בעולם, ואף ההתארגנויות הפכו רציניות יותר – עם שחקנים המתאמנים שעות רבות ומרווחים משכרות של מיליונים בשנה.

 

ספורט אלקטרוני - רק באקדמית  
 
ענף זה עדיין קטן מאד בישראל. קיימים מעט ארגונים (הפונים בעיקר לילדים ובני נוער) המקיימים תחרויות וכד', וחלקם הגדול עושה זאת למטרה רווחית בלבד ולא פועל לקידום התחום והפצתו בארץ.
גם בתחום האקדמי, עד היום לא היה קיים אף מועדון דומה במוסד לימוד אקדמי בארץ, ואת זה בדיוק המכללה האקדמית ת"א יפו החליטה לשנות.

לאחר שהמועדון ייפתח וירוץ באופן סדיר, התוכנית היא לפנות למוסדות לימודים אקדמיים נוספים בארץ ולסייע להם, בעזרת תקדים זה, אותו יצרה האקדמית, לפתוח מועדונים דומים וכן לקיים תחרויות בין-מוסדותיים (כמו עם מועדוני ספורט אחרים) ובשאיפה להכניס את ענף זה כספורט מן המניין באס"א. ואולי, בבוא העת, לשלוח נציגים לתחרויות נגד מוסדות אקדמיים אחרים בחו"ל.