עבודה עם ילדים בגיל הרך של הקהילה הזרה

תיאור הקורס

קורס זה נועד לשלב בקורס אקדמי התנסות מעשית הכוללת ליווי ילדים בגיל הרך בעלי קשיים התפתחותיים ורגשיים, המשתייכים לקהילה הזרה בדרום תל-אביב.
החלק המעשי של הקורס מתקיים במעונות יום וצהרונים שמנוהלים ע"י ארגון יוניטף מטעם עיריית תל-אביב. העבודה כוללת מפגשים שבועיים של כל סטודנט.ית עם שני ילדים שזקוקים לתמיכה, אותם הוא/היא מלווה במשך השנה. הסטודנטים מלווים הן ע"י רכזות יוניטף בגנים, ומקבלים הדרכות פרטניות אחת לחודש ע"י פסיכולוגית מומחית לילדים. עיקר עבודת הסטודנטים מתמקדת במענה רגשי והקניית מיומנויות חברתיות, שפה ומשחק, והכנת הילדים למסגרות גן חינוכיות בהמשך.
החלק האקדמי כולל שיעורים פרונטליים אחת לשבועיים. השיעורים נועדו להקניית ידע תיאורטי ומחקרי רלוונטי להתפתחות בסיכון, בקונטקסט של ילדי פליטים ומהגרי עבודה בישראל. מושם דגש על גדילה בתנאי דחק הכרוכים בחיי משפחות מהגרים חסרי מעמד, שכוללים מצוקה כלכלית, היעדר נגישות לשירותי בריאות ורווחה, דחק משפחתי מתמשך, הזנחה, וחוסר הלימה תרבותית. כמו כן נלמדים נושאים מתחום הפסיכופתולוגיה ההתפתחותית, כגון הפרעות חרדה, איחורים שפתיים, הפרעות על הספקטרום האוטיסטי, ועוד.
בנוסף, במפגשים הכיתתיים מתקיימות הדרכות קבוצתיות, דיונים וניתוחים המבוססים על התנסויות הסטודנטים בגנים.

ערך מוסף לסטודנטים

  • הקורס מאפשר לסטודנטים.יות להתנסות בתחום התפתחות הילד, אחד מתחומי הלימוד בהם התואר הראשון לפסיכולוגיה עוסק, על מנת לבחון את מידת התאמתם, משיכתם, ורצונם להמשיך לעסוק בתחום זה בהמשך. זו התנסות שפותחת בפניהם את העבודה הטיפולית עם ילדים, כשהם נחשפים לשלל אתגרים וסוגיות מורכבות הקשורות בהתפתחות הרגשית, קוגניטיבית וחברתית של ילדים בגיל הרך, ומקבלים הדרכה וכלים כיצד להתמודד איתם. לאור התנסות זו, חלקם בוחרים להמשיך ללימודי תואר שני בפסיכולוגיה התפתחותית.
  • ההתנסות עם ילדי הקהילה הזרה והחשיפה למשפחותיהם, מגבירות את הרגישות החברתית של הסטודנטים כלפי אוכלוסיות מוחלשות בחברה, ואת ההכרה עד כמה העבודה שלהם יכולה להיות משמעותית בשיפור מצבם של הילדים.
  • אלה המעוניינים להמשיך ללימודים מתקדמים בתחום הטיפולי, זקוקים להמלצה מהשדה הטיפולי, אותה הם מקבלים בסיום ההתנסות מגורם טיפולי מקצועי.

ערך מוסף לקהילה

העבודה של הסטודנטים שלנו הנה תרומה משמעותית עבור ילדים שסובלים מחסרים משמעותיים בתחומי התפתחות שונים, מהתעללות והזנחה, ומקשיים התנהגותיים ורגשיים שלרוב אינם מקבלים התייחסות. במהלך השנים בזכות רגישותם ועבודתם האיכותית של הסטודנטים, ילדים בהם טיפלו נשלחו לאיבחונים התפתחותיים, וחלקם נשלחו למסגרות חינוך מיוחדות, כמו גני תקשורת. בנוסף, בכל שנה, גורמי הרווחה מלווים משפחות ומבצעים התערבויות טיפוליות בזכות דיווחי הסטודנטים על חשדות להתעללות במשפחה.