אם אתן ואתם מחפשים עבודה זמנית לתקופת הלימודים, התמחות מקצועית או עבודה ליום שאחרי התואר, אנחנו מאחלים שתמיד תגיעו לשלב של ריאיון העבודה. כדי לצלוח אותו אספנו כמה טיפים.
מומלץ לסדר את הנוכחות הדיגיטלית ברשתות חברתיות
התמונה מהטיול אחרי צבא, זו עם הפיג'מה מהסגר האחרון, או הסטטוס שנכתב אחרי המסיבה – ייתכן שגורפים הרבה לייקים ותגובות, אבל הם פחות מתאימים כשמעסיק או מעסיקה פוטנציאליים מחפשים אתכן ואתכם גם ברשתות חברתיות. אם יש משהו שאינו מייצג את הצד המקצועי והטוב בפרופיל – הגדירו אותו כפרטי או הורידו אותו מהפרופיל.
למה זה חשוב? כי הפרופיל בפייסבוק או באינסטגרם מציג אתכן ואתכם לעולם, ולכן כדאי שהוא יתאים למשרה המבוקשת. גם את פרופיל הלינקדאין יש להכין במקצועיות, ולכלול בו פרטי עבודות קודמות ורלוונטיות וצילום מקצועי.
עשו שיעורי בית
לשלב ריאיון העבודה (פרונטלי, ב-Zoom או בטלפון) העמיקו את הידע על החברה: מה היא עושה, על אלו פרויקטים עובדים בה או מה היא מפרסמת, אפשר ורצוי להיעזר בעמוד הפייסבוק, הלינקדאין או אתר החברה. כדאי להכין תשובות לשאלות צפויות מראש, כמו: "למה ברצונך לעבוד כאן?", "מה הניסיון המקצועי שלך?" והשאלה ה"חביבה" על כל מי שאי פעם היה בריאיון עבודה – "מה החולשה שלך?" (טיפ: מצאו חולשה שהיא חוזקה, כמו "אכפת לי יותר מדי").
למה זה חשוב? כי הכנה מוקדמת יוצרת רושם ראשוני חיובי ומקצועי.
הקפידו על קוד לבוש
לריאיון עבודה במשרד פרסום או בחברת היי־טק התאימו את הלבוש למקום העבודה והקפידו שיהיה נקי ומסודר.
למה זה חשוב? כי למראה החיצוני יש משמעות, וכך גם לבגדים שתלבשו. חשוב ללבוש משהו נוח, שיציג אתכן ואתכם היטב ומכבד את הסיטואציה והריאיון.
הריאיון מתחיל לפני הכניסה לחדר
מהרגע שנוצר הקשר הראשוני ועד לסוף הריאיון כל מה שתעשו ייכתב, גם אם לא על הדף, אלא כחלק מההתרשמות הכללית. לכן, הקפידו על התנהגות מכבדת ומתאימה למצב, כלומר הגיעו בזמן (ואפילו הקדימו טיפה), היו נחמדים ואדיבים גם לשומרים שבכניסה ולפקידי הקבלה, ואמרו תודה ובבקשה.
למה זה חשוב? כי בריאיון עבודה בוחנים גם את ההתאמה שלכן ושלכם לצוות הקיים, לפעמים גם בדרכים שאינן גלויות לעין. בעידן הקורונה לגיטימי להימנע מלחיצת ידיים ולהישאר עם מסכה על הפנים במשך הריאיון. כלל האצבע – ראו מה עושים המראיינים ועשו כמותם.
אל תשכחו להקשיב
הקשיבו למה שמספרים על המשרה, מקום העבודה, תנאי העסקה, ואולי הכי חשוב הקשיבו לשאלות ששואלים אתכן ואתכם לפני שתשלפו תשובה.
למה זה חשוב? כי בריאיון עבודה בודקים גם את מה שנגזר מההתנהגות הלא מילולית במהלך הריאיון: מהי הבנת הנשמע ויכולת ההקשבה שלכן ושלכם, איך אתן ואתם מתמודדים עם מצבים שאינם נוחים או ידועים מראש.
אל תשקרו ואל תנפחו
פשוט אל תעשו את זה. שקרים סופם להתגלות.
למה זה חשוב? כי שקרים אינם מכבדים אתכן ואתכם ואת מקום העבודה. הם גם עלולים לגרום לפיטורים, לפגוע בשם שלכן ושלכם בתעשייה ולהשפיע על אפשרויות העסקה עתידיות.
ממליציות וממליצים – בחרו כאלו שבאמת ימליצו
לפני שתכתבו את שם הממליץ או הממליצה, חשבו האם הם באמת ממליצים חיוביים?
לא כל ממליץ יגיד דברים טובים, אם לא הסתדרתם עם המנהלים הישירים מסיבות אישיות או מקצועיות, בחרו מראש בממליצות ובממליצים אחרים.
ואם אין לכם עבודה קודמת או ממליצים, היו יצירתיים ובחרו, למשל, במרצה שהרשמתן והרשמתם בקורס המעשי!
למה זה חשוב? כי הממליצים יכולים להיות מה שיבדילו אתכן ואתכם מאחרים. המלצה טובה מאדם אמין ומוכר בתחום, יכולה להפוך אתכן ואתכם למועמדות ולמועמדים טובים יותר למשרה.
כאן בשבילכן ובשבילכם! מרכז הקריירה של האקדמית תל־אביב-יפו: talavi@mta.ac.il