תכנית "נירים" מהווה הזדמנות ייחודית לסטודנטים/ות להתנסות בחונכות טיפולית עם נערים ונערות מיפו שנמצאים במצוקה. דרך החוויה המעשית, הסטודנטים/ות מבינים וחווים את התהליכים הטיפוליים המתרחשים במסגרת טיפולית אמיתית.
הטיפול הפסיכולוגי הוא תחום שבו התיאוריה והמעשה שלובים זה בזה. ללא היכולת ליישם את הידע התיאורטי במציאות, הלמידה נשארת חסרה. בתכנית יש אינטגרציה מלאה בין התנסות בשדה, הדרכה שבועית בקבוצות קטנות על ההתנסות, וקורס אקדמי. בקורס האקדמי מתקיימת למידה תיאורטית על מנגנונים נפשיים תקינים ופתולוגיים, על ייחודו של קשר טיפולי ושל תהליכים טיפוליים בדגש על היבטים התפתחותיים של גיל ההתבגרות.
שילוב של המפגשים עם הנערים/ות, ההדרכה הקבוצתית, והלמידה בקורס, מאפשר עיבוד רגשי ואינטלקטואלי של חוויות הסטודנטים. 'נירים' הוא כמו מעבדה חיה ללמידת הפסיכולוגיה, דומה לתרגילי מעבדה שבהם משתתפים סטודנטים בתחומי המדעים כמו פיסיקה וכימיה.
בסיום החונכות, הסטודנטים מסוגלים להבין את התהליכים המרכזיים שמתרחשים בקשר טיפולי, ולהעריך האם זו הדרך שהם רוצים להמשיך בה והאם הם רוצים לפנות למסלול של לימודי תואר שני קליני. האלמנט ההתנסותי מאפשר לסטודנטים לפתח מיומנויות חשובות כמו יכולת להקשיב ולהכיר את האתגרים והמציאות של העבודה הטיפולית. כל אלה הם כלים חיוניים גם לסטודנטים שלא ימשיכו בעתיד כאנשי טיפול. עבור הסטודנטים שכן ימשיכו "נירים" הוא הצעד הראשון במסע לעולם הטיפול, נירים מספק לסטודנטים כלים מעשיים ותיאורטיים להתמודד עם מציאות טיפולית אמיתית, ומכין אותם לעתיד המקצועי שלהם.
לנירים השפעה משמעותית על הנערים והנערות המשתתפים בקורס- הם מרגישים שמישהו משמעותי מקשיב להם, מבין אותם ומכבד אותם. הם מדווחים על שביעות רצון גבוהה מהמפגשים עם הסטודנטים. גם בתי הספר שבהם הנערים/ות לומדים מכירים בתרומה של החונכות ומביעים רצון להמשיך את הפרויקט שנה אחר שנה. החונכות מספקת גם מענה לחוסר הקיים במשאבים ציבוריים בבריאות הנפש עבור הנוער ביפו.
בנוסף, פרויקט נירים מלווה במחקר שבו נמדדים שביעות הרצון ותהליכי השינוי בקרב הנערים/ות והסטודנטים/ות. ממצאי המחקר מסייעים לצוות של נירים ולצוותים בבתי הספר לדייק ולשפר את תהליכי העבודה.
'נירים' הוא לא רק קורס, אלא פרויקט שמשפיע על חייהם גם של הסטודנטים וגם של החניכים.